Szczotkowany szlachetny metal, trójwymiarowa struktura plastra miodu, odświeżony wizerunek zwierzęcia oraz subtelniejszy złoty odcień – to tylko kilka z wielu modyfikacji, które odróżniają nowy herb Porsche od jego bezpośredniego poprzednika. Projektanci Style Porsche z wielką uwagą, starannie i kompleksowo zmodernizowali kultowe logo, łącząc siły ze specjalistami producenta samochodów sportowych ds. marketingu. Prace projektowe trwały trzy lata. Wprowadzenie nowego herbu w samochodach rozpocznie się pod koniec 2023 r.
„75-lecie samochodów sportowych Porsche stało się dla nas okazją do gruntownego odświeżenia naszego znaku towarowego” – powiedział Michael Mauer, wiceprezes ds. Style Porsche. „Nowy herb komunikuje charakter Porsche swoim znacznie czystszym, nowocześniejszym wzornictwem. Ponownie zinterpretowaliśmy historyczne cechy i połączyliśmy je z innowacyjnymi elementami designu, takimi jak struktura plastra miodu oraz szczotkowany metal. Tak powstał ambitny od strony estetycznej łuk, który łączy historię i przyszłość marki”.
Pomimo wielu zmian herb Porsche nadal jest natychmiast rozpoznawalny – to istotny aspekt, ponieważ mamy do czynienia z jednym z najbardziej znanych znaków towarowych na świecie. Joachim Paetzel, specjalista ds. kolorów i wykończeń w Style Porsche, przez trzy lata współpracował z kolegami z działu designu oraz ekspertami ds. marketingu, aby z niezwykłą dbałością o szczegóły – ostrożnie, ale kompleksowo – zmodernizować kultowe logo.
„W procesie dojrzewania projektu, właśnie takim jak ten, bardzo ważny jest czynnik czasu” – tak Paetzel opisał iteracyjną procedurę projektowania herbu. „Nowego znaku towarowego nie tworzy się od ręki, w ciągu kilku dni. Trzeba do niego wielokrotnie wracać, czasem w dłuższych odstępach czasu. Drugie czy trzecie spojrzenie może ujawnić rzeczy, które warto zoptymalizować – aż w końcu uzyskujemy harmonijny, naturalny efekt. Dopiero wtedy można z satysfakcją powiedzieć: tak właśnie powinno być!”.
Projektantom zależało również na dokładnym dopasowaniu dwu- i trójwymiarowej wersji herbu. Znak towarowy jest bowiem odbierany nie tylko w swojej fizycznej postaci, na karoserii i we wnętrzu sportowego samochodu. Musi być również skuteczny w identyfikacji marki, w środkach komunikacji lub w punkcie sprzedaży. Jego wprowadzenie w samochodach rozpocznie się pod koniec 2023 r.
„Herb Porsche to niepowtarzalny symbol, a jednocześnie główny element tożsamości naszej marki” – powiedział Robert Ader, dyrektor Porsche AG ds. marketingu. „Z tego powodu nowy herb stał się dla nas okazją do przeprojektowania naszego brandingu. Będziemy używać herbu w bardziej ukierunkowany sposób, tak aby podkreślić emocjonalne akcenty. Równocześnie jeszcze większego znaczenia nabierze napis »PORSCHE«”. Adaptacja tożsamości marki rozpocznie się 8 czerwca 2023 r., od jubileuszowego pokazu z okazji 75-lecia samochodów sportowych Porsche.
Porsche używa swojego herbu od 1952 r. Znak towarowy był aktualizowany w latach 1954, 1963, 1973, 1994 i 2008. Wszystkie historyczne herby są dostępne dla zabytkowych i nowych modeli na całym świecie, w ramach asortymentu oryginalnych części Porsche Classic. Niektóre z nich powstają w ramach skomplikowanych procesów, jako nowe wersje tworzone na podstawie oryginalnych rysunków i przy użyciu specjalnych narzędzi.
Spis treści
Kompleksowe zmiany, ta sama spójność: nowy herb Porsche w szczegółach
Górna część herbu została minimalnie poszerzona, a dolna zwężona, tak aby nieco zdynamizować podstawową formę. Zaakcentowany zewnętrzny kontur wizualnie zyskał na szerokości. Wysoką jakość wzornictwa podkreśla nowy, subtelniejszy złoty odcień. Przy okazji zoptymalizowano stosunek wysokości i szerokości napisu „PORSCHE”, który jest zagłębiony na złotej powierzchni. Dzięki temu wydaje się jeszcze solidniejszy – i cenniejszy.
Zharmonizowano także rozkład poszczególnych pól, w szczególności wielkość obszarów czerwonego i czarnego. Czerwone pola o trójwymiarowej strukturze plastra miodu symbolizują lekką konstrukcję oraz efektywność. Nowoczesny efekt 3D jest zaakcentowany przez stopniowane odcienie czerwieni. Lśniący wzór plastra miodu oraz wewnętrzne obszary i ściany sześciokątów mają minimalnie zróżnicowaną kolorystykę.
Poroża są teraz smuklejsze i mają cieńsze linie, a ich rozmieszczenie stało się bardziej przestrzenne. Profil poroża, otoczony lśniącym konturem, wznosi się nad poprzecznie szczotkowaną metalową powierzchnią.
Tarczę pośrodku herbu poza rowkowaną krawędzią wyróżniają odświeżone proporcje. Napis „STUTTGART” reprezentuje typografię Porsche i ma lepszą czytelność. Także koń przeszedł aktualizację ikonograficzną – jest ukazany w chwili, gdy podnosi się przed rozpoczęciem biegu. Tym samym ucieleśnia determinację, dynamizm oraz wolę zwycięstwa.
Od potężnego do eleganckiego konia: wygląd poprzedników herbu Porsche
Na przestrzeni lat wzornictwo herbu Porsche przechodziło szereg zmian. Oto różnice:
• Od 1952 r. na kierownicy Porsche 356, od 1954 r. na uchwycie przedniej pokrywy 356 Speedster, a od 1955 r. również w pozostałych samochodach Porsche: typowy dla tego herbu jest żywy odcień czerwieni. Szerokie, złote litery tworzą napis „PORSCHE”, a nazwa „STUTTGART” jest wytłoczona na wgłębionej powierzchni. Koń ma szczególnie potężny wygląd, z wydatnym umięśnieniem i imponującym ogonem.
• W 1963 r. powiększono herb na masce 911 (typ 901); 356 zachowało dotychczasową wersję.
• Od 1974 r. napis „PORSCHE” błyszczał złotym odcieniem. Na cofniętym tle wytłoczono nazwę „STUTTGART”. Kolor herbu Porsche to świetlista czerwień.
• Od 1994 r. napis „PORSCHE” tworzyły smukłe, czarne litery, a nazwa „STUTTGART” była zagłębiona. Herb miał czerwono-przezroczystą kolorystykę. Koń zyskał bardziej stonowany, elegancki wygląd.
• Od 2008 r. napis „PORSCHE” stał się bardziej wyrazisty, złoto – bardziej matowe, a czerwień – nieco ciemniejsza niż wcześniej.