POP! POP! POP! Amerykański artysta stworzył wraz z BMW swój wymarzony samochód w postaci edycji THE 8 X JEFF KOONS

W ekskluzywnej edycji liczącej zaledwie 99 egzemplarzy Jeff Koons i BMW stworzyli wspólnie podczas kilku lat bliskiej współpracy ściśle ograniczoną liczbę modeli M850i xDrive Gran Coupé. THE 8 X JEFF KOONS to najbardziej misternie zaprojektowany samochód w całej historii BMW. Zostanie ono po raz pierwszy zaprezentowane globalnej publiczności przy okazji targów Frieze Los Angeles. BMW jest wieloletnim partnerem tych targów sztuki, a Jeff Koons jest reprezentowany przez Pace Gallery, która znajduje się w pobliżu, przy Melrose Avenue.

Jeff Koons, artysta: — Moja edycja BMW serii 8 to mój wymarzony samochód! Jest on dla mnie naprawdę wyjątkowy, bo od dawna chciałem stworzyć specjalną edycję BMW. Jest sportowy i krzykliwy, a także minimalistyczny i konceptualny. Nie mogę się doczekać, aby się nim przejechać, i mam nadzieję, że ludzie będą się cieszyć tym Gran Coupé tak samo jak ja. W samochodzie linie stają się coraz większe na drodze od maski w kierunku bagażnika, tworząc poczucie ruchu do przodu, tak jak robią to elementy stylistyczne „POP!” i kłęby pary. Kolor niebieski przypomina ogrom przestrzeni kosmicznej i podoba mi się pomysł, aby był to samochód globalny. Liczy się to, jak odnosimy się do siebie nawzajem, i nasza świadomość wszystkiego, co nas otacza. Dla kierowcy i wszystkich pasażerów jest to stan podwyższonej przyjemności. To właśnie oferuje mój samochód.

Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG: — BMW rozwija się dzięki ciągłemu poszukiwaniu nowych wyzwań! Kolejna współpraca z Jeffem Koonsem zainspirowała nas wszystkich – w całej centrali i w naszych zakładach w Niemczech.

 Jeszcze nigdy w historii naszej firmy nie powstało BMW o tak wyrafinowanym designie jak THE 8 X JEFF KOONS. To „rzeźba na kółkach”, która nie tylko będzie eksponowana jako pożądany obiekt kolekcjonerski w muzeach, ale także będzie wykazywać się na drodze jako prawdziwe BMW.

Ponad 200 godzin pracy tylko na lakierowanie zewnętrzne

Wyrazisty i imponujący design łączy w sobie jedenaście kolorów – od niebieskiego, przez srebrny i żółty, aż po kolor czarny. Każdego tygodnia produkowane są tylko dwa samochody. Wielobarwne wnętrze zachwyca wysokiej jakości materiałami, najlepszymi skórami i sygnaturą artysty. Fotele są utrzymane w intensywnym kolorze czerwonym i niebieskim – kolorach superbohaterów z komiksowego uniwersum oraz wyczynowej marki BMW M. Sportowa, mocna stylistyka wykorzystuje elementy pop-artu oraz geometryczne wzory – to hołd dla wyrafinowanych linii i kształtów sportowego BMW serii 8 Gran Coupé. Eksplodujące kolorowe linie z tyłu są z kolei bezpośrednim odniesieniem do stworzonego przez artystę w 2010 roku samochodu BMW Art Car, podczas gdy umieszczone po bokach napisy „POP!” i kłęby pary symbolizują według Jeffa Koonsa siłę i szybkość THE 8 X JEFF KOONS.

Wysoko wyspecjalizowani pracownicy zakładów BMW Group w Dingolfing i Landshut poświęcili ponad 200 godzin pracy ręcznej na samo lakierowanie zewnętrzne, gdzie kolorowe wzory były często nakładane przy użyciu lupy. „Energetyczny”, „fasynujący” i „mocny” – tak opisywały samochód międzynarodowe media po opublikowaniu pierwszych studiów projektowych z okazji ogłoszenia współpracy na początku września 2021 roku w monachijskim muzeum Pinakothek der Moderne. — Kilkudziesięciu naszych inżynierów i projektantów dało z siebie wszystko, aby uczcić naszą współpracę i wprowadzić wizję artysty w życie — powiedział Oliver Zipse. Sam artysta spędził na przestrzeni kilku miesięcy wiele dni w fabryce w Dingolfing, omawiając opcje projektowe z zaangażowanymi pracownikami BMW. — Myślałem o tym bardzo intensywnie: co jest istotą serii 8 Gran Coupé? Co jest istotą mocy? Jak przekazać coś, co symbolizuje całą siłę BMW serii 8, a jednocześnie zawiera w sobie pierwiastek ludzki?

Sygnatura Jeffa Koonsa w bawarskim błękicie logo BMW

Do każdego pojazdu dołączony jest wielkoformatowy certyfikat podpisany przez Jeffa Koonsa, który oprócz podpisu Olivera Zipse zawiera również numer VIN danego pojazdu. Artysta zaprojektował również obwolutę instrukcji obsługi. Kolejny podpis artysty jest umieszczony na panelu uchwytów na napoje. Jeff Koons świadomie wybrał bawarski błękit z logo BMW.

Oryginalne BMW 850i w 1990 roku było pierwszym modelem serii 8. Sławę przyniosło mu wizjonerskie podejście do motoryzacji przyszłości, skierowane do miłośników samochodów, którzy cenią sobie perfekcyjne połączenie elegancji i osiągów. Tę tradycję kontynuuje również THE 8 X JEFF KOONS.

Nowy Jork: aukcja Christie’s na szczytny cel

W 2010 roku amerykański artysta zaprojektował BMW M3 GT2 Art Car, który wziął udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i został zaprezentowany w paryskim Centre Pompidou. W tym samym roku wokalista rockowy Bono z U2 w artykule dla dziennika New York Times napisał, że to właśnie Jeff Koons powinien uczestniczyć w procesie projektowania samochodów przyszłości. BMW i Jeff Koons kontynuowali rozmowy i na początku 2020 roku podjęli decyzję o stworzeniu limitowanej edycji nowego BMW serii 8 Gran Coupé, którego światowa premiera odbyła się w styczniu 2022 roku.

Początkowo THE 8 X JEFF KOONS będzie wystawione na widok publiczny w Rockefeller Plaza na Manhattanie, a następnie jeden samochód z tej edycji zostanie sprzedany na aukcji w Christie’s w Nowym Jorku 4 kwietnia. Cały dochód z najwyższej oferty zostanie przekazany na rzecz Międzynarodowego Centrum ds. Zaginionych i Wykorzystywanych Dzieci (ICMEC). Jeff Koons osobiście wspiera tę organizację pozarządową od ponad dwóch dekad.

Po światowej premierze THE 8 X JEFF KOONS będzie prezentowane na licznych targach sztuki i wydarzeniach w Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie, takich jak 16. Istanbul Contemporary, Paris Photo, Goodwood Festival of Speed, Art Dubai, West Bund Art & Design Fair Shanghai i Art Basel Hong Kong.

Historia samochodów BMW Art Car

Z inicjatywy francuskiego kierowcy wyścigowego i wielbiciela kultury Hervé Poulaina oraz przy ścisłej współpracy z ówczesnym dyrektorem BMW Motorsport Jochenem Neerpaschem artysta Alexander Calder został w 1975 r. poproszony o zaprojektowanie samochodu wyścigowego BMW dla Poulaina. Od tego czasu 19 artystów z całego świata zaprojektowało samochody BMW Art Car na podstawie współczesnych im modeli samochodów BMW. Samochody BMW Art Car autorstwa m.in. Roya Lichtensteina, Esther Mahlangu, Jenny Holzer, Andy’ego Warhola, Davida Hockneya, Ölafura Elfassona, Franka Stelli, Roberta Rauschenberga, Cao Fei i Johna Baldessariego inspirowane są rozwojem sztuki, designu i technologii. W 2010 r. Jeff Koons zaprojektował 17. BMW Art Car – BMW M3 GT2, które brało również udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Z okazji 50-letniego zaangażowania kulturowego BMW Group w ubiegłym roku samochody Art Car weszły do świata cyfrowego i od tego czasu prezentowane są w rozszerzonej rzeczywistości. Za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji Acute Art te cyfrowe rzeźby na kółkach są w dowolnej chwili dostępne dla każdego na całym świecie.

THE 8 X JEFF KOONS: Cena podawana na żądanie. Dostępne u wszystkich dealerów BMW w kolejności zgłoszeń. Zapytania i dalsze informacje pod adresem [email protected].

Jak oceniasz ten wpis?
+1
0
+1
0
+1
0
Avatar
Luxatic.pl

Luxatic.pl to lifestylowy magazyn o luksusie, stylu życia i pieniądzach. Prezentujemy najlepsze usługi, produkty i miejsca na całym świecie.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny.

Lifestyle i luksus

 

Luxatic to jedyny w Polsce serwis lifestylowy piszący w luźny sposób o luksusie w Polsce i na świecie.

OBSERWUJ NAS