Markowe rezydencje to kompleksy mieszkalne, które łączą w sobie styl projektowania i obsługę marki od tej samej nazwy, często usytuowane obok hotelu lub kurortu danej marki lub w jego obrębie – a coraz większa liczba marek zajmujących się luksusową modą wskakuje na modę na rynku nieruchomości.
Według globalnej firmy z branży nieruchomości Savills, liczba markowych obiektów rezydencjalnych wzrosła w ciągu ostatniej dekady o około 160% i oczekuje się, że do 2030 r. na całym świecie niemal się podwoi.
Dubai posiada więcej luksusowych markowych rezydencji niż gdziekolwiek indziej na świecie, co w zeszłym roku strąciło z pierwszego miejsca południową Florydę, czyli wieloletniego lidera.
Podczas gdy liczba projektów w Dubaju gwałtownie rośnie – według Savills 51 zostało już ukończonych, a 48 jest w przygotowaniu – rosną także ceny. Latarnia morska Bulgari składa się z 31 „penthouse’ów” z czterema do pięciu sypialniami rozmieszczonych na 27 piętrach, zwieńczonych trzypoziomową „Sky Villa” o powierzchni 13 000 stóp kwadratowych.
Ten ostatni został sprzedany poza planem za 112 milionów dolarów w lutym 2023 roku, zaledwie miesiąc po zaprezentowaniu nieruchomości, stając się wówczas najdroższym mieszkaniem w mieście.
W pierwszej połowie 2023 roku w inwestycji sprzedało się 20 mieszkań za łączną kwotę 2,15 miliarda AED (585,3 miliona dolarów).
Marka projektanta odgrywa kluczową rolę w atrakcyjności obiektu, stwierdziła Patricia Viel – dyrektor generalna ACPV, firmy architektonicznej stojącej za latarnią morską Bulgari.
„Nieruchomość o takim charakterze, na tym poziomie, to nie tylko ładny budynek” – stwierdził Viel, dodając, że te rezydencje mają wymagania operacyjne bardziej podobne do kurortu czy hotelu niż do apartamentowca. „Potrzebujesz marki, która gwarantuje taką jakość usług.”
Poczucie własności
ACPV rozpoczęło współpracę z Bulgari nad koncepcjami hotelowymi w 2000 roku, projektując wszystko, od pierwszego hotelu marki w Mediolanie w 2004 roku po latarnię morską Bulgari w Dubaju. Bulgari przyjęła w swoich hotelach „podejście mieszkaniowe”, a pokoje i apartamenty projektowano z „poczuciem własności” – stwierdziła Viel, więc przejście na markowe rezydencje było naturalne – dodała.
Dla wielu typowych nabywców nieruchomości tej marki nie jest to ich pierwszy dom – ani nawet drugi – tworzący inną relację z nieruchomością, w której wygoda jest kluczowa, powiedział Viel: „Element usług jest niezwykle ważny dla kogoś, kto jest właścicielem sześć lub osiem różnych domów na świecie„.
Coraz ważniejsze stają się takie aspekty, jak zarządzanie budynkiem i jego eksploatacja, podobnie jak zakup w pełni umeblowanej nieruchomości.
Rezydencje te, często sąsiadujące z markowym hotelem lub kurortem, uzyskują dostęp do wszystkich luksusowych obiektów hotelarskich, ale z całkowitą prywatnością w swojej przestrzeni życiowej.
W ośrodkach takich jak Bulgari Dubai dostępna jest także szeroka oferta lifestylowa wykraczająca poza typową siłownię i spa, na przykład restauracje wyróżnione gwiazdką Michelin i światowej klasy bary, co czyni ośrodek miejscem docelowym dla lokalnej społeczności i turystów.
„Przywilej możliwości „posiadania tego miejsca” i dostępu do samego serca życia społecznego (tych nabywców) jest ważny” – stwierdził Viel.
Nierównowaga podaży i popytu również uległa odwróceniu ze względu na opóźnienia w budowie podczas Covid-19 oraz w miarę, jak coraz więcej międzynarodowych nabywców kupuje domy do zamieszkania powiedział Durrani. Dubaj wprowadził „złotą wizę” w 2019 r., starając się przyciągnąć do miasta nowe talenty i inwestycje, a po pandemii jego populacja nadal szybko rośnie, osiągając 100 000 osób w 2023 r.
Chociaż markowe rezydencje stanowią niewielką część zasobów nieruchomości, sektor szybko się rozwija, a w przygotowaniu jest 3700 lokali.
Armani Beach Residences to dopiero pierwszy z wielu markowych projektów rezydencji firmy Arada, która już pracuje nad kolejną rezydencją, która ma zostać zaprezentowana jeszcze w tym roku. „Zarówno kupujący, jak i deweloperzy wykazują duży apetyt na kontynuację produkcji markowych rezydencji” – powiedział Piro.