Rok temu, podczas targów IFA Samsung wprowadził do sprzedaży pierwszy telewizor QLED 8K. Tą premierą firma wyznaczyła kierunek rozwoju branży, a tegoroczna edycja berlińskich targów pokazała, że był on słuszny.
Telewizor 8K: ewolucja czy rewolucja?
Kiedy w 2013 roku na rynku pojawiły się pierwsze telewizory 4K UHD, wśród komentarzy i opinii na temat tej nowości często podnoszono kwestię braku treści w tak wysokiej rozdzielczości. Sześć lat później w ofercie Samsunga nie ma już praktycznie telewizorów Full HD, a ilość filmów, seriali i ogólnie rzecz biorąc rozrywki, dostępnej w 4K, stale rośnie. Obserwując ten rynek trudno nie odnieść wrażenia, że sytuacja z telewizorami QLED 8K będzie wyglądać podobnie.
Telewizor QLED 8K jest odpowiedzią na potrzeby widzów, którzy pokochali duże ekrany. Badania firmy Samsung pokazują, że bardzo szybko rośnie popyt na telewizory 75 cali i więcej. W tej kategorii 6 na 10 sprzedanych na świecie telewizorów to produkty z logo Samsung. Duży ekran wymaga większej rozdzielczości i sztucznej inteligencji, która materiałom wideo powstałym przed laty daje nową jakość. Właśnie dlatego wprowadzenie telewizorów 8K to kolejny dobry krok na drodze branżowej ewolucji.
Wraz z premierą QLED 8K w 2018 roku Samsung zaproponował rozwiązanie kwestii jakości materiałów źródłowych. I to bez wątpienia była rewolucja. Dzięki zastosowaniu mocnego procesora Quantum 8K oraz technologii Inteligentnego Skalowania do 8K widzowie mogą liczyć na nieosiągalne dotychczas wrażenia. Do poprawy jakości obrazu w czasie rzeczywistym wykorzystana została sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Dzięki temu nie trzeba się zastanawiać się nad tym, w jakiej rozdzielczości jest film, który chce się zobaczyć. Liczy się to, że zostanie on automatycznie poprawiony i wyświetlony w jakości możliwie zbliżonej do 8K.
Treści w 8K będzie coraz więcej
Treści w natywnej rozdzielczości 8K zaczyna pojawiać się coraz więcej. Co ważne, potencjał tak wysokiej rozdzielczości widzą zarówno producenci sprzętu, jak i twórcy contentu. Stowarzyszenia, takie jak 8K Association (8KA), zrzeszają firmy, które działają w różnych obszarach tego nowego ekosystemu 8K – mamy tu producentów telewizorów, a także dostawców i dystrybutorów treści. Taka strategia wydaje się być słuszna, a wspólne działania, których celem jest upowszechnienie rozdzielczości 8K już procentują.
Stowarzyszenie 8KA ogłosiło właśnie specyfikację telewizorów 8K, która określa m.in. rozdzielczość, szczytową jasność czy niezbędne interfejsy. To pozwoli wprowadzić branżowe standardy, na których zyskają przede wszystkim widzowie – będą mieli gwarancję, że produkty, które wybierają, zapewnią im najlepsze wrażenia.
Również producenci i dystrybutorzy treści dostrzegają potencjał rozdzielczości 8K. Przed nami w 2020 roku duże sportowe wydarzenia, które zgodnie z zapowiedziami zobaczymy w 8K. Sporo się dzieje także na rynku VOD. Platformy, takie jak Chili, planują rozszerzać ofertę o treści w 8K. Jeszcze w tym roku udostępniony zostanie stworzony we współpracy z NASA i ASI film „Lunar City”.