Škoda po raz pierwszy wprowadza do oferty model z rodziny RS z hybrydowym napędem typu plug-in. Nowa ŠKODA OCTAVIA RS iV wyposażona jest w spalinowy silnik 1.4 TSI oraz elektryczny silnik 85 kW, zapewniające łączną moc 180 kW (245 KM). Sportowy wariant bestsellera ŠKODY czwartej generacji charakteryzują eleganckie, czarne elementy nadwozia. Producent zaoferuje nową generację modelu OCTAVIA również w trzech innych zelektryfikowanych wersjach. Pierwszą z nich jest OCTAVIA iV, czyli hybryda typu plug-in o mocy 150 kW (204 KM). Do niej dołączają dwa modele e-TEC o mocy 81 kW (110 KM) i 110 kW (150 KM), które po raz pierwszy wykorzystują technologię miękkiej hybrydy.
– Wprowadzając model OCTAVIA RS iV rozpoczynamy nowy rozdział w pełnej sukcesów historii naszych modeli RS i po raz pierwszy wykorzystujemy napęd hybrydowy plug-in w topowym, sportowym aucie. Dzięki takiemu rozwiązaniu nowa OCTAVIA RS iV charakteryzuje się większą wydajnością i sportowym charakterem przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 – komentuje Christian Strube, członek zarządu ŠKODY do spraw rozwoju technologicznego.
ŠKODA wyposażyła model OCTAVIA RS iV w silnik 1.4 TSI (110 kW/150 KM) oraz elektryczny silnik 85 kW. Razem oferują one moc 180 kW (245 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm, który przenoszony jest na przednią oś za pomocą 6-biegowej automatycznej skrzyni DSG.
Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13 kWh, w który wyposażone jest auto, pozwala natomiast na pokonanie do 60 kilometrów w trybie bezemisyjnym (zgodnie z WLTP). Jazda w trybie elektrycznym sprawia, że maksymalny moment obrotowy, wynoszący dla silnika elektrycznego 330 Nm, dostępny jest już od samego startu auta.
W trybie sportowym, przy wykorzystaniu obu silników jednocześnie i pełnej mocy pojazdu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7.3 sekundy. Maksymalna prędkość modelu OCTAVIA RS iV wynosi 225 km/h. Ponadto auto wyposażone jest w progresywny układ kierowniczy oraz sportowe zawieszenie typowe dla pojazdów z rodziny RS.
Stylowe czarne wykończenia dla podkreślenia sportowego charakteru
ŠKODA OCTAVIA RS iV wyposażona jest w przeciwmgielne oświetlenie LED o wyjątkowym designie, a także 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (z możliwością zmiany na 19 cali) z typową dla modeli RS czerwienią zacisków hamulcowych, które przyciągają uwagę. Charakterystycznie żebrowana ramka grilla ŠKODY, tylni spojler i dyfuzory – wszystkie te elementy wykończone są elegancką, sportową czernią.
– Przy tworzeniu auta wykorzystaliśmy dynamiczną linię nadwozia modelu OCTAVIA, łącząc ją ze sportowymi akcentami pojazdów z rodziny RS. Liczne czarne elementy, takie jak ramka grilla i dyfuzory, sprawiają, że samochód natychmiast staje się rozpoznawalnym członkiem rodziny pojazdów RS – podsumowuje Oliver Stefani, Szef Designu ŠKODA AUTO.
Zobacz też:
- Audi rezygnuje z legendarnych pierścieni i startuje z nową marką!
- Gdzie się podziały miliardy z ETS? Raport NIK nie pozostawia złudzeń
- Donald Trump nowym prezydentem USA!
- Timex prezentuje zegarek Deepwater Reef 200 z tytanu
- Ogromny wzrost BYD pozostawia konkurencję w tyle
Dynamiczne wnętrze w stylu RS
We wnętrzu modelu OCTAVIA RS iV dominuje czerń. Trójramienna, wielofunkcyjna kierownica posiada skórzane wykończenie, logo RS oraz łopatki zmiany biegów skrzyni DSG. Pokryte czarnym materiałem przednie fotele można wybrać w opcjonalnej wersji Ergo, w której wykończone są one skórą i alcantarą oraz posiadają regulację głębokości siedziska. Na fotelach widnieje logo RS, a także dekoracyjne szwy w kolorze czerwieni lub srebra, które można również znaleźć na kierownicy, podłokietnikach czy desce rozdzielczej. Dekoracyjne pasy razem z aluminiowym wykończeniem pedałów tworzą prawdziwie sportowe wnętrze.
204 konie mechaniczne mocy nowego hybrydowego modelu OCTAVIA iV
Oprócz wariantu RS nowa ŠKODA OCTAVIA iV dostępna będzie również z napędem hybrydowym typu plug-in w wersjach Ambition oraz Style. Model wyposażony w 6-biegową skrzynię DSG będzie dostępny z silnikiem spalinowym 1.4 TSI, który w połączeniu z elektrycznym silnikiem 85 kW zapewni łączną moc 150 kW (204 KM) i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Wykorzystując tylko energię elektryczną samochód może przejechać do 60 km w cyklu WLTP.
Litowo-jonowy akumulator o pojemności 13 kWh, który obecny jest w obu modelach iV, można komfortowo ładować także w domu, wykorzystując przy tym standardowe gniazdko, a port ładowania znajduje się w przedniej części auta po stronie kierowcy. Bagażnik ma pojemność 450 l w wersji Liftback i 490 l w wersji Combi. Bak paliwa o pojemności 40 l to zaledwie pięć litrów mniej niż w modelach OCTAVIA napędzanych wyłącznie silnikiem spalinowym.
Octavia e-TEC z technologią miękkiej hybrydy
OCTAVIA jest też pierwszym modelem SKODY, który dostępny będzie w technologii tzw. miękkiej hybrydy. Klienci otrzymają pojazd w tej technologii przy zamówieniu auta z silnikiem 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) lub 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) w wariancie z 7-biegową przekładnią zmiany biegów DSG.
Technologia miękkiej hybrydy wykorzystuje rozrusznik 48V napędzany paskiem oraz akumulator 48 V o pojemności 0,6 kWh zlokalizowany pod przednim fotelem pasażera. System umożliwia „żeglowanie” przy wyłączonym silniku spalinowym, odzyskiwanie energii przy hamowaniu oraz wspomaganie silnika poprzez elektryczne zwiększanie mocy. Jednocześnie silnik uruchamia się ciszej i z mniejszymi drganiami. Akumulator 48V jest również odpowiedzialny za ładowanie akumulatora 12V przy wykorzystaniu przetwornicy DC/DC. Technologia miękkiej hybrydy zaimplementowana w dwóch wersjach modelu ŠKODA OCTAVIA e-TEC umożliwia redukcję do 0.4 l paliwa na 100 km.