Po bandyckim ataku na Ukrainę, Rosja została krajem wykluczonym na arenie międzynarodowej z większości dziedzin. Nałożone sankcje okazały się na tyle skuteczne, że we wrześniu inflacja w Rosji osiągnęła poziom prawie 14%, a dolegliwość zabiegów skutecznie spycha kraj w otchłań głębokiej recesji.
Wynik nałożonych sankcji okazał się także zabójczy dla ulubionego trunku rosjan, ale również jednego z hitów eksportowych, czyli wódki. Sankcje, które uniemożliwiają eksport rosyjskiej wódki spowodowały, że Grupa Beluga sprzedała prawa do swojej międzynarodowej marki. Firma nie ujawniła jednak nabywcy marki za granicą.
Obecna sytuacja geopolityczna znacząco wpłynęła na działalność eksportową marki. Czynniki zewnętrzne spowodowały szereg komplikacji w eksporcie wódki z Rosji, co z kolei spowodowało spadek sprzedaży lub zakończenie współpracy z kilkoma krajami.
Bezpośredni zakaz exportu na wiodące rynki alkoholu superpremium, czyli USA i UE i prawie zawieszona współpraca z największymi operatorami Duty Free na lotniskach, podwyżka ceł importowych w Wielkiej Brytanii, skreślenie wódki Beluga z asortymentu największych detalistów w Australii, jak również ogólna odmowa wielu zagranicznych dystrybutorów wznowienia współpracy z rosyjską marką przyczyniły się do obecnego, problematycznego stanu eksportu.
Ponadto, ze względu na sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską oraz zgodnie z prawodawstwem europejskim, Beluga Group musiała 9 lipca wstrzymać działalność magazynu w Rydze. Tym samym eksport rosyjskiej wódki stał się praktycznie niemożliwy.
W związku z obecną sytuacją polityczną właściciel marki zdecydował się na sprzedaż międzynarodowych praw do marki wódki Beluga, zachowując przy tym prawa własności intelektualnej do znaku towarowego w Rosji. Oczekuje się, że wielkość transakcji wyniesie ponad 75 mln USD, co jest znacznie wyższą wartością niż wartość oszacowana przez niezależnych rzeczoznawców. Spółka chce w ten sposób poprawić płynność, a tym samym umożliwić wypłatę dywidendy. Na koniec 2021 r. eksport wódki Beluga mieścił się w granicach 4% przychodów całej grupy, co stanowiło 2% całej sprzedaży pod względem wolumenu, więc firma uważa, że zatrzymanie eksportu nie będzie miało istotnego wpływu na ogólne wyniki grupy.
Beluga Group zamierza skoncentrować się na rynku rosyjskim.