Radość z jazdy pod gołym niebem w połączeniu z wyjątkową dynamiką jazdy: już od 1952 r. odmiany Speedster współtworzą historię firmy Porsche. Ich przodkiem jest model 356 America Roadster. Jego aluminiowe nadwozie zostało ręcznie wyprodukowane w Erich Heuer Karosseriefabrik w Ullersricht w pobliżu Weiden in der Oberpfalz w Niemczech. Za sprawą kosztownego, lekkiego nadwozia wóz ważył o 160 kg mniej niż 356 Coupé. Czterocylindrowy silnik typu bokser o mocy 70 KM pozwalał mu rozwinąć imponującą w tamtych czasach prędkość maksymalną 180 km/h.
Ekskluzywny samochód sportowy, opracowany na rynek amerykański i zbudowany w zaledwie 16 egzemplarzach, uwzględniał już kluczowe elementy projektu Speedster, w tym dokładane boczne szyby, rozkładane poszycie dachowe i lekkie, kubełkowe fotele.
To amerykański importer Max Hoffmann przekonał Porsche, że w USA znajdą się nabywcy samochodów producenta z Zuffenhausen. Zaproponował przy tym stworzenie niedrogiego, skromnie wyposażonego pojazdu w cenie poniżej 3000 dol. Jesienią 1954 r. Porsche wyprodukowało samochód znacznie tańszy od modelu 356 America Roadster, po raz pierwszy ze słowem „Speedster” w nazwie. Szybko wywołał on sensację w świecie sportów motorowych – łączył stalowe nadwozie kabrioletu z mocno pochyloną przednią szybą, minimalistycznym wyposażeniem wnętrza i rozkładanym dachem. W USA model 356 1500 Speedster kosztował zaledwie 2995 dolarów amerykańskich i w słonecznych, nadmorskich stanach natychmiast stał się hitem. Ten purystyczny samochód stworzono wyłącznie z myślą o czystej przyjemności z jazdy, a wśród nabywców jego nabywców był James Dean – hollywoodzka ikona, a jednocześnie zapalony kierowca wyścigowy. Później pojawiły się kolejne wcielenia 356 Speedster. Swoją szczytową formę model osiągnął w 1957 r. jako 356 A 1500 GS Carrarera GT Speedster z 1,5-litrowym silnikiem typu bokser o mocy 110 KM. To pierwszy seryjny wóz Porsche, który osiągał prędkość maksymalną 200 km/h.
W 1988 r. na rynek trafiła odmiana Speedster serii 911 – jako ukoronowanie wycofywanego wówczas modelu G. Najbardziej „otwarty” ze wszystkich wariantów 911, Speedster bazował na 231-konnym 911 Carrera z poszerzonym nadwoziem stylizowanym na wersję Turbo. Na życzenie na eksportowych rynkach oferowano go też ze standardową karoserią. W obu przypadkach obniżono przednią szybę, a ręcznie składany miękki dach ukryto pod dużą, plastikową osłoną polakierowaną na kolor nadwozia. Seryjny wariant trafił na rynek rok po prezentacji koncepcyjnego modelu 911 Speedster Clubsport, zaprezentowanego podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1987 r. Łącznie Speedster serii G powstał w 2103 egzemplarzach. Z „wąskim” nadwoziem Carrera zbudowano 161 aut. W swoich czasach ceny modelu zaczynały od 110 tysięcy marek niemieckich.
W przypadku następcy było dokładnie odwrotnie: w latach 1992–1993 powstało 930 sztuk „wąskiego” 911 Carrera Speedster typoszeregu 964 oraz 15 pojazdów z szerokim nadwoziem z wersji Turbo. Nowa generacja modelu Speedster otrzymała zmodernizowany mechanizm miękkiego dachu, ułatwiający ręczne składanie i rozkładanie poszycia. Zoptymalizowano również mechanizm blokujący dużej plastikowej osłony za fotelami. Od strony wizualnej samochód wyróżniał się m.in. kubełkowymi fotelami z 911 Carrera RS, których elementy były polakierowane na kolor nadwozia i specjalną, skórzaną tapicerką. Gdy w lutym 1993 r. Speedster trafił na rynek, kosztował 131,5 tys. marek niemieckich. Kupujący musiał jednak obejść się bez klimatyzacji, elektrycznie sterowanych szyb, a początkowo nawet bez poduszki powietrznej.
Jeszcze rzadsze jest 911 Carrera Speedster oparte na generacji 993: istnieją dokładnie dwa takie samochody. Pierwszy został zaprojektowany w 1995 r. przez dział Exclusive dla samego Ferdinanda Alexandra Porsche. Miał zielony odcień, 17-calowe felgi z lekkich stopów i przekładnię Tiptronic S. Zbudowano go, wykorzystując karoserię wariantu Carrera. Później powstał drugi egzemplarz – dla amerykańskiego aktora, Jerry’ego Seinfelda. Ten sitkomowy aktor, a przy okazji zapalony miłośnik marki i właściciel imponującej kolekcji samochodów Porsche, otrzymał srebrne 911 Speedster z manualną skrzynią biegów oraz 18-calowymi kołami, zaprojektowane jako model 4S z szeroką karoserią turbo.
Stali klienci nie mieli okazji na ponowny zakup modelu aż do chwili debiutu poprzedniego 911 Speedster w 2010 r., wprowadzonego jako wariant generacji 997. Zapoczątkował on obchody z okazji 25-lecia Porsche Exclusive Manufaktur, które świętowano w 2011 r. Zgodnie z najlepszą tradycją, imponujący profil kolejnego 911 Speedster definiowała o 60 mm niższa, bardziej pochylona przednia szyba, płaski kontur sportowo stylizowanego, ręcznie obsługiwanego miękkiego dachu oraz charakterystyczne podwójne wybrzuszenie na zamykanej pokrywie poszycia dachowego – to wszystko sprawiało, że nadwozie tego tylnonapędowego, dwuosobowego wozu z poszerzonym o 44 mm tylnym pasem zwracało jeszcze większą uwagę. Jego 6-cylindrowy bokser o pojemności 3,8 litra generował moc 300 kW (408 KM). Porsche 911 Speedster świętowało swoją globalną premierę podczas salonu samochodowego w Paryżu, na początku października 2010 r. Wariant oferowano w ramach limitowanej serii, zbudowanej w zaledwie 356 egzemplarzach. W Niemczech Speedster trafił do sprzedaży w grudniu 2010 r. w cenie od 201 682 euro.
Koncepcja 911 Speedster: sportowy, purystyczny pojazd odzwierciedlający istotę marki
W
2018 r. Porsche podarowało sobie najlepszy prezent urodzinowy, jaki
tylko mogło otrzymać: koncepcyjny model 911 Speedster – gotowe do jazdy
studium otwartego, wyjątkowo ekscytującego samochodu sportowego, które
świętowało swoją światową premierę w Zuffenhausen, z okazji rocznicy
„70-lecia samochodów sportowych Porsche”. Unikatowy pojazd,
zaprezentowany w wersji Heritage, stanowi ogniwo łączące teraźniejszość z
wczesnymi latami istnienia firmy, założonej w 1948 r. przez profesora
Ferdinanda Porsche – czyli z okresem, kiedy marka odnosiła swoje
pierwsze sukcesy w sporcie motorowym z pomocą lekkich wariantów Porsche
356 Speedster.
Dzięki purystycznej koncepcji oraz nawiązującej do historii stylizacji koncepcyjne 911 Speedster jasno i precyzyjnie odzwierciedla podstawowe wartości Porsche – to pojazd, który ma zapewniać maksymalną przyjemność z jazdy. Dwumiejscowy Speedster jest pierwszym współczesnym samochodem opartym na modelu GT, a za jego projekt odpowiadają eksperci od wyścigowych maszyn Porsche. Studium wystąpiło publicznie podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, zlotu Rennsport Reunion VI na kalifornijskim torze Laguna Seca oraz salonu samochodowego w Paryżu.
Teraz, wraz z wersją seryjną, marzenie staje się rzeczywistością – 911 Speedster wchodzi do produkcji.