Według najnowszego raportu konsumenci luksusowych produktów stają się coraz młodsi a przede wszystkim bogatsi. Zakupy dokonywane przez konsumentów z pokolenia Z i Y mają rosnąć trzy razy szybciej niż w przypadku starszych pokoleń w ciągu następnej dekady.
Generacja Y, znana również jako milenialsi oraz generacja Z odpowiadały za cały wzrost rynku dóbr luksusowych w zeszłym roku, jak wynika z raportu Bain & Co. Oczekuje się, że wydatki pokolenia Z i jeszcze młodszego pokolenia Alpha, czyli osób poniżej 13 roku życia będą stanowić jedną trzecią rynku dóbr luksusowych do 2030 r., co odzwierciedla „bardzo wczesne wejście młodszych klientów do luksusu” niż starszych pokoleń, czytamy w raporcie.
Konsumenci z pokolenia Z zaczynają kupować towary luksusowe — od markowych torebek i butów, po zegarki, biżuterię, odzież i produkty kosmetyczne — w wieku 15 lat, jest to trzy do pięciu lat wcześniej niż milenialsi, jak wynika z raportu.
„Do 2030 roku młodsze pokolenia (pokolenia Y, Z i Alpha) staną się zdecydowanie największymi nabywcami dóbr luksusowych, reprezentując 80% globalnych zakupów” – napisano w raprocie.
Sprzedaż towarów luksusowych była jak dotąd w dużej mierze odporna na rosnące stopy procentowe, spowolnienie gospodarcze i wysoką inflację. Bain szacuje, że globalna sprzedaż osobistych dóbr luksusowych wzrosła w 2022 roku o 22% do 353 miliardów euro, czyli około 381 miliardów dolarów.
Oczekuje się, że w tym roku sprzedaż towarów luksusowych wzrośnie od 3% do 8%, w zależności od ożywienia gospodarczego w Chinach oraz gospodarek w USA i Europie.
Stany Zjednoczone odzyskały pierwsze miejsce pod względem sprzedaży towarów luksusowych w 2022 r., wyprzedzając Chiny, z 25-procentowym wzrostem sprzedaży i łączną sprzedażą na poziomie 113 miliardów euro, czyli około 121 miliardów dolarów. Sprzedaż towarów luksusowych w Chinach spadła o 1%, głównie z powodu blokad wynikających z koronawirusa. Europa również odnotowała silny wzrost, na poziomie 27%, w dużej mierze dzięki amerykańskim turystom, którzy wydawali latem pieniądze na towary luksusowe w Europie.
Akcesoria na czele z torebkami prowadziły w tabeli wzrostu w 2022 roku i oczekuje się, że będą nadal napędzać sprzedaż towarów luksusowych w nadchodzących latach.
Sprzedaż wyrobów skórzanych wzrosła w zeszłym roku o 23% do 25% i wzrosła o ponad 40% w porównaniu z poziomem sprzed Covid-19. Podczas gdy nowe modele i „bohaterskie produkty” stanowiły część tego wzrostu, największym motorem wzrostu były wzrosty cen — takie jak mała torebka Chanel Classic Flap, której cena jest obecnie o ponad 60% wyższa niż przed pandemią. Bain szacuje, że 70% wzrostu sprzedaży galanterii skórzanej w 2022 r. pochodziło ze wzrostu cen.
Analitycy i menedżerowie luksusowych firm twierdzą, że atrakcyjność luksusowych marek dla coraz młodszych konsumentów jest związana z gwałtownym wzrostem bogactwa w ciągu ostatnich kilku lat związanej z mediami społecznościowymi.
„To co się zmieniło, to poziom zamożności klientów ze Stanów Zjednoczonych i rozpowszechnienie mediów społecznościowych, które mówią klientom, co jest fajne” – powiedział Jan Rogers Kniffen, dyrektor generalny firmy konsultingowej ds. handlu detalicznego J Rogers Kniffen WWE. „Pokolenie przed Z przesunęło wiek pierwszego zakupu luksusu z 18 do 20 lat. Czy 15 do 17 lat nie było następnym logicznym przystankiem? Czy to dno? Prawdopodobnie nie.”
Kupowanie luksusowych butów i torebek online stało się znacznie bardziej dostępne w ostatnich latach, ponieważ firmy luksusowe zaczęły sprzedawać online i pojawiło się wiele stron internetowych z luksusowymi przedmiotami z drugiej ręki.
Bain powiedział, że Web 3.0, w tym Metaverse i NFT – rodzaj zasobów cyfrowych zwanych niewymienialnymi tokenami – jeszcze bardziej pomoże przyszłej sprzedaży dóbr luksusowych młodszym konsumentom.