Żaden SUV BMW nie sprzedaje się lepiej niż X1, który rozpoczął swoje trzecie życie dzięki kompletnej metamorfozie. Kompaktowy SUV nie tylko daje wybór klientom czy ma to być diesel, silnik benzynowy czy raczej hybryda typu plug-in. W przygotowaniu jest również wariant czysto elektryczny. Nazywa się iX1.
BMW do tej pory nie miało powodów aby narzekać na X1. Odkąd w 2009 roku X1 znalazło się klasę poniżej X3, pozyskała około 1,9 miliona klientów na całym świecie. Bliższe spojrzenie ujawnia jeszcze więcej: wliczając długą wersję oferowaną wyłącznie w Chinach, dotychczasowe osiągnięcie to sprzedaż ponad 2,7 miliona egzemplarzy X1.
Spis treści
Na szczęście nerka BMW pozostaje w akceptowalnym rozmiarze
Coś tak dobrze przyjętego musi z jednej strony pozostać wizualnie „na czasie”, ale z drugiej nie może stracić swojego charakteru. Dlatego BMW X1 przeszło kompleksową modernizację, ale w taki sposób aby model wyglądał świeżo i jednocześnie zachował rozpoznawalność. X1 urósł tylko nieznacznie, trzecia generacja mierzy 4.50 metra długości. Projektanci nie zdemolowali podstawowej znanej cechy: solidnych kształtów, ale dodali szczyptę ostrości, a przede wszystkim bardziej wyprostowali przód, a także nieznacznie poprawili zwięzłą i prawie kwadratową nerkę BMW, która nie ma formatu XXXXXL jak modele 4 czy 7, które po liftingu wygląda tragicznie.
Projektanci we wnętrz naprawdę zajęli się sprzątaniem. Nowy kokpit to coś, co już znamy z Active Tourer serii 2. Wyświetlacz przyrządów i ekran dotykowy tworzą w pełni cyfrową, nieco zorientowaną na kierowcę sieć wyświetlaczy, przez co pasażer z przodu może czuć się nieco pominięty. Pozostało tylko kilka przycisków dotykowych, ale BMW pozbyło się kontrolera obrotowo-wciskanego iDrive, który był ceniony nie bez powodu i który był również używany do sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym w poprzednich wydaniach X1. We wnątrz nowej X1 jest srebrne kółko, które jest tak praktyczne, trochę szykowne ale służy do regulacji głośności, świetnym pomysłem było ustawienie smartfona w polu widzenia i usadowienie go do powierzchni ładowania indukcyjnego. Przełożeniami siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów – która zawsze jest standardem – steruje się za pomocą malutkiej wajchy, nie ma już tradycyjnego lewarka skrzyni biegów.
Jest live cockpit i parę innych opcji
X1 otrzymuje prawdziwy wyświetlacz head-up (opcja), a nie wyświetlacz z pleksiglasu. W razie potrzeby system nawigacji działa z rozszerzonym widokiem, co oznacza, że strumień wideo na żywo z perspektywy kierowcy jest wyświetlany na wyświetlaczu centralnym i ilustrowany animowanymi strzałkami kierunkowymi. Całość działa pod kontrolą nowego BMW Operating System 8.
Przestrzeń jest wystarczająco duża, aby móc z łatwością cieszyć się długim dystansem. Oparcia tylnych siedzeń można regulować pod kątem nachylenia, szczególnie w wersjach spalinowych, tylną kanapę można również przesuwać wzdłuż ,wtedy pojemność bagażnika waha się od 540 do 1600 litrów. W przypadku elektrycznego X1 i hybryd plug-in pojemność magazynowa zmniejsza się do 490 do 1495 litrów. Po raz pierwszy wprowadzono elektrycznie wysuwany hak przyczepy na którym X1 może ciągnąć do dwóch ton, a funkcja Trailer Assist pomoże w manewrowaniu zestawem.
Silniki
Jeśli chodzi o silniki to X1 robi wszystko aby każdy znalazł coś dla ciebie, jeśli oczywiście nie szukasz pojazdu na gaz ziemny lub LPG. Zacznijmy od spalinówek:
X1 sDrive 18i: trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1,5 l o mocy 100 kW/136 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Brak elektryfikacji, standardowe zużycie 7,0 – 6,3 l/100 km. Napęd na przednie koła. Od 41 400 euro.
X1 sDrive 20i: 3 – cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1,5 l. 48-woltowa łagodna hybryda, moc systemowa 125 kW/170 KM, moment obrotowy 280 Nm. Zużycie standardowe 6,6 – 5,9 l/100 km. Napęd na przednie koła. Od 43 300 euro.
X1 xDrive 23i: 4 – cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 l. 48-woltowa łagodna hybryda, moc systemowa 160 kW/218 KM, moment obrotowy 360 Nm. Zużycie standardowe 7,2 – 6,5 l/100 km. Napęd na wszystkie koła. Od 49 450 euro.
X1 sDrive 18d: 2-litrowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 110 kW/150 KM i 360 Nm momentu obrotowego. Brak elektryfikacji, standardowe zużycie 5,5 – 4,9 l/100 km. Napęd na przednie koła. Od 43 950 euro.
X1 xDrive 20d: czterocylindrowy silnik wysokoprężny 2,0 l. 48-woltowa łagodna hybryda, moc systemowa 120 kW/163 KM, moment obrotowy 400 Nm. Zużycie standardowe 5,4 – 4,8 l/100 km. Napęd na wszystkie koła. Od 46 950 euro.
X1 xDrive 23d: czterocylindrowy silnik wysokoprężny 2,0 l. 48-woltowa łagodna hybryda, moc systemowa 155 kW/211 KM, moment obrotowy 400 Nm. Standardowe zużycie 5,3 – 4,8 l/100 km. Napęd na wszystkie koła. Od 50 150 euro.