Nie każdy kupujący samochód chce SUV-a i Mercedes o tym wie. Nie tylko dał najnowszej Klasie C wersję kombi, ale także utrzyma przy życiu Klasę E z długim dachem przez co najmniej jeszcze jedną generację. Krąży plotka, że trójramienna gwiazda porzuci kombi po 2030 roku. Nawet jeśli to prawda, wciąż jest mnóstwo czasu, aby uniknąć wszechobecnych SUV-ów. Nie zapominajmy, że CLA Shooting Brake wciąż jest dostępny, choć nie na długo.
Największy z trzech kombi Mercedesa jest jeszcze większy niż jego poprzednik, oferując niezwykle przestronne wnętrze. Model oznaczony jako S214 powiększył się. Rozstaw osi został rozciągnięty o 22 milimetry do 2961 mm, aby uzyskać dodatkową przestrzeń na nogi, podczas gdy szerokość wzrosła o 28 mm do 1880 mm, aby uzyskać więcej miejsca na łokcie. Długość wzrosła o 4 mm do 4949 mm, a wysokość nieznacznie wzrosła o 1 mm do 1469 mm.
Mercedes klasa E 2024 nie jest już oferowany z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń, może zmieścić 615 litrów bagażu przy złożonych tylnych siedzeniach lub 1830 litrów, jeśli je złożysz. Decydując się na hybrydę plug-in sprawisz, że praktyczność stanie się hitem dzięki dodatkowej mocy, ale pojemność ładunkowa spadnie do 460 litrów lub 1785 litrów po złożeniu tylnych siedzeń dzielonych w proporcji 40:20:40. Dostęp do przestrzeni ładunkowej odbywa się przez elektrycznie sterowaną tylną klapę, która jest standardem.
Liczby na bok, nowe kombi klasy E to elegancki pojazd, który ma wszystkie słuszne powody, by kanibalizować sprzedaż GLE. Zgodnie z oczekiwaniami, jest on bardzo podobny do wprowadzonej pod koniec kwietnia Klasy E W214 Limuzyna i wygląda mniej kontrowersyjnie niż nadchodzące BMW serii 5 Touring. Nadwozie jest smuklejsze niż wcześniej, ponieważ współczynnik oporu powietrza spadł z 0,27 do 0,26. Można go mieć z kołami o średnicy nawet 21 cali, ale model podstawowy jeździ na 17-calowym komplecie.
Oferowany ze standardowym tylnym zawieszeniem pneumatycznym lub opcjonalnym dwuosiowym zawieszeniem Airmatic, klasa E kombi zapowiada się jako elegancki i komfortowy samochód rodzinny ze wszystkimi zaletami sedana. Można go zamówić z trzema ekranami, aparatem do selfie i integracją z TikTokiem. Będzie można również pograć w Angry Birds, podobnie jak Zoom do konferencji za pomocą tej samej wewnętrznej kamery wideo zamontowanej na desce rozdzielczej.
W Europie Mercedes będzie początkowo sprzedawał eleganckie kombi jako E200 i E220d, do których dołączy hybryda typu plug-in E300e. Model benzynowy wykorzystuje turbodoładowany 2,0-litrowy silnik o mocy 204 koni mechanicznych (150 kilowatów) i momencie obrotowym 320 niutonometrów. Czterocylindrowy silnik jest odmianą miękkiej hybrydy, co oznacza, że współpracuje z silnikiem elektrycznym zapewniającym dodatkowe 23 KM (17 kW) i 205 Nm. Ta kombinacja jest dobra do rozpędzania się od 0 do 100 kilometrów na godzinę w 7,8 sekundy i maksymalnej prędkości 231 kilometrów na godzinę.
Silnik w wersji E220d to 2.0-litrowy silnik o mocy 197 KM (145 kW) i momencie obrotowym 440 Nm, połączony z tą samą konfiguracją silnika elektrycznego 48 V. Ukończy sprint w 7,9 sekundy i osiągnie maksymalną prędkość 230 kilometrów na godzinę. Jeśli potrzebujesz więcej mocy, Mercedes zapowiada, że pojawi się sześciocylindrowy silnik wysokoprężny. Wszystkie wersje wykorzystują dziewięciobiegową automatyczną skrzynię biegów, która została zaktualizowana do tego zastosowania w celu lepszej wydajności i zmniejszenia masy.
Jeśli chodzi o wersję E300e, łączy ona turbodoładowany 2,0-litrowy silnik z silnikiem elektrycznym, uzyskując łączną moc 312 KM (230 kW). ICE ma moc 204 KM (150 kW) i 320 Nm, podczas gdy silnik elektryczny wytwarza 129 KM (95 kW) i 440 Nm. Mercedes chwali się 6,5-sekundowym sprintem – co czyni go najszybszym z trio – z maksymalną prędkość 227 kilometrów na godzinę (227 km/h). Dzięki akumulatorowi o pojemności 25,4 kWh zasięg elektryczny w cyklu WLTP może przekroczyć 100 kilometrów.
Niemiecka marka twierdzi, że później wprowadzi również diesla PHEV. Oczywiście będą też wersje AMG i okaże się czy wróci V8. Niedawne przecieki mówią, że topowy E63 zostanie zmniejszony do hybrydy plug-in V6 o mocy ponad 700 KM, ale nic nie jest to jeszcze oficjalna infromacja. Kombi E63 będzie musiało stawić czoła nowej konkurencji, ponieważ oprócz Audi RS6 Avant, powróci BMW M5 w wersji Touring – prawdopodobnie w 2025 roku.
Nowy Mercedes klasy E Kombi trafi do sprzedaży na jesieni 2024 roku.