Nowy Mercedes-Benz GLS to największy i najbardziej luksusowy SUV spod znaku trójramiennej gwiazdy. W skrócie, na tle poprzednika oferuje jeszcze więcej przestrzeni, większy komfort i więcej luksusu. Imponujące wymiary (5207 mm dł., +77 mm, 1956 mm szer., +22 mm) zapewniają mu dominującą prezencję, a wydłużenie rozstawu osi o 60 mm (do 3135 mm) pozwoliło dodatkowo zwiększyć przestronność wnętrza, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń (miejsce na nogi: +87 mm). Trzy rzędy w pełni elektrycznie regulowanych foteli zapewniają wszystkim podróżującym dużą przestrzeń i wyjątkową wygodę. Siedzenia w trzecim rzędzie można schować w podłodze, a te w środkowym złożyć, zwiększając w ten sposób przestrzeń bagażową (maksymalnie 2400 litrów). Po raz pierwszy GLS jest dostępny w wersji 6-miejscowej, z dwoma luksusowymi fotelami w środkowym rzędzie. Swoją światową premierę w odmianie GLS 580 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 9,8-10,0 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 224-229 g/km; dane wstępne) świętuje zelektryfikowany silnik V8 z układem EQ Boost, czyli instalacją elektryczną 48 V ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem.
Aktywne, inteligentne zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL bazujące na instalacji 48 V to obecnie jedyny układ na rynku, który pozwala na osobne sterowanie sił ugięcia i tłumienia dla każdego koła. Tym samym może przeciwdziałać nie tylko przechyłom, ale także „nurkowaniu” i „przysiadaniu”. W połączeniu z funkcjami skanowania drogi ROAD SURFACE SCAN i pochylania w zakrętach CURVE zapewnia wyjątkowy komfort jazdy, zwinne prowadzenie i wysokie kompetencje podczas jazdy w wymagającym terenie.
Podobnie jak GLE, najnowszy GLS oferuje najnowszą generację systemów wspomagania kierowcy Mercedes-Benz. Nowy napęd na obie osie 4MATIC zapewnia doskonałą zwinność na drodze i duże możliwości na nieutwardzonych szlakach. GLS imponuje również aerodynamiką – wartość współczynnika oporu powietrza Cd wynosi 0,32 (poprzednik: 0,35). Ponadto model oferuje nową funkcję myjni (Carwash), która umożliwia przygotowanie auta do wjazdu na myjnię za naciśnięciem przycisku.
Jako Klasa S wśród SUV-ów, nowy GLS rozpieszcza swoich podróżujących, zwłaszcza tych z tyłu. Oto najważniejsze cechy nowego modelu z dziedziny komfortu i bezpieczeństwa w skrócie:
- Standardowo montowane matrycowe reflektory MULTIBEAM LED (na jeden reflektor przypada 112 diod LED), wytwarzające maksymalne natężenie światła dozwolone przez prawo – w rezultacie jasność świateł drogowych nie spada poniżej wartości odniesienia 1 luksa na dystansie ponad 650 m
- System rozrywki MBUX dla tylnych siedzeń: dwa 11,6-calowe ekrany dotykowe do oglądania filmów, słuchania muzyki i korzystania z internetu
- Pakiet komfortu z tyłu Plus: osobny tablet do sterowania wszystkimi funkcjami komfortu i rozrywki MBUX z tylnych siedzeń
- Elektrycznie regulowane fotele w standardzie, podobnie jak funkcja Easy-Entry, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie z trzeciego rzędu siedzeń
- Łatwe składanie wszystkich tylnych siedzeń – za naciśnięciem przycisku
- Do wyboru: trzyosobowa kanapa albo dwa luksusowe, indywidualne fotele z podłokietnikami w drugim rzędzie
- Dwa pełnowartościowe siedzenia w trzecim rzędzie (dla osób o wzroście do 1,94 m), z funkcją podgrzewania i osobnymi portami USB do ładowania urządzeń przenośnych
- Dostępna jest pięciostrefowa klimatyzacja automatyczna
Od 1997 roku, kiedy na rynek trafiła Klasa M, Mercedes-Benz wytwarza swoje SUV-y premium w USA – na głównym rynku zbytu tych pojazdów. Pełnowymiarowy wariant GL, oferujący miejsce dla siedmiu osób, wprowadzono w 2006 r. Modernizacja z 2015 r. podkreśliła luksusowy charakter drugiej generacji modelu i została połączona ze zmianą jego nazwy – z GL na GLS. Obecnie jest on liderem w swoim segmencie rynku, podobnie jak limuzyna Klasy S.
Spis treści
Układ napędowy: wszystkie silniki benzynowe mają rozrusznikoalternator i EQ Boost
Wysokie aspiracje nowego Mercedesa GLS mają odzwierciedlenie w gamie silników. Mocne 6- i 8-cylindrowe jednostki zapewniają imponującą mocbez wysiłku, zgodnie z charakterystyką tego luksusowego samochodu.
W wariancie GLS 580 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 9,8-10,0 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 224-229 g/km; dane wstępne) debiutuje nowy, zelektryfikowany silnik benzynowy V8 z 48-woltową instalacją elektryczną i zintegrowanym rozrusznikoalternatorem. Jednostka osiąga moc 360 kW (489 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a system EQ Boost krótkotrwale generuje dodatkowe 250 Nm momentu obrotowego i 16 kW (22 KM). Zintegrowany rozrusznikoalternator (ISG) odpowiada za realizację hybrydowych funkcji napędu, takich jak „doładowanie” podczas przyspieszania lub rekuperacja energii, a jednocześnie pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa w stopniu zarezerwowanym wcześniej dla techniki hybrydowej wysokiego napięcia.
Poza krajami Unii Europejskiej dostępny będzie wariant GLS 450 4MATIC, napędzany przez zelektryfikowany, 6-cylindrowy silnik rzędowy współpracujący z instalacją 48 V (moc 270 kW/367 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego + krótkookresowo 250 Nm i 16 kW/22 KM w ramach EQ Boost).
Diesel: 6-cylindrowy silnik dla Europy, Rosji i innych rynków
Obie wysokoprężne wersje GLS napędza 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 656. Pierwsza z nich to GLS 350 d 4MATIC o mocy 210 kW (286 KM) i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 7,6-7,9 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 200-208 g/km)*. Druga – GLS 400 d 4MATIC – rozwija 243 kW (330 KM) i 700 Nm (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 7,6-7,9 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 201-208 g/km)*. Oba warianty są już zgodne ze standardem Euro 6d (RDE/Real Driving Emissions, etap II), który nie wejdzie w życie przed 1 stycznia 2020 r. dla nowych modeli i rok później dla wszystkich pojazdów.
Napęd na wszystkie koła 4MATIC: zwinny na drodze, lepszy w terenie
We wszystkich wariantach nowego GLS-a za przekazywanie siły napędowej odpowiada 9-stopniowa skrzynia automatyczna 9G-TRONIC.Szeroka rozpiętość przełożeń pozwala na wyraźne zmniejszenie prędkości obrotowej silnika przy poszczególnych prędkościach jazdy i stanowi decydujący czynnik wpływający na wysoki poziom efektywności energetycznej oraz komfort jazdy. Standardem jest także skrzynia rozdzielcza z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym. Umożliwia ona zmienny transfer momentu napędowego pomiędzy osiami – od 0 do 100% (tzw. moment obrotowy na żądanie).
Nowością jest opcjonalnie dostępna skrzynia rozdzielcza skonfigurowana specjalnie dla lepszej charakterystyki off-roadowej. Poza sprzęgłem wielotarczowym z funkcją momentu obrotowego na żądanie wyposażono ją w przekładnię redukcyjną do jazdy w terenie. Dwie całkowicie połączone skrzynie rozdzielcze pozwalają na dodatkową poprawę bezpieczeństwa i zwinności prowadzenia także podczas jazdy po asfalcie – zwłaszcza w zakrętach. W specyficzny sposób wpływają na stopień odchylenia od toru jazdy, tak aby wywołać nadsterowność lub podsterowność.
Zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC w standardzie
Nowy Mercedes-Benz GLS seryjnie otrzymuje udoskonalone zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z adaptacyjnym systemem tłumienia Adaptive Damping System Plus. Korzystając z zaawansowanych systemów czujnikówi algorytmów, w czasie rzeczywistym dopasowuje ono charakterystykę resorowania do warunków i sytuacji na drodze. W porównaniu z zawieszeniem poprzedniej generacji ulepszono wszystkie elementy i zoptymalizowano mocowania zawieszenia kół. Cel: maksymalny komfort jazdy. Co więcej, niezależnie od obciążenia pneumatyczne zawieszenie utrzymuje prześwit samochodu na stałym poziomie.
Funkcja przygotowania do wizyty na myjni: gotowy do czyszczenia
Jednym z nowych, standardowych elementów wyposażenia nowego GLS-a jest funkcja przygotowania do wizyty na myjni (Carwash) – przydatna zwłaszcza w przypadku tak dużego pojazdu. Po pierwsze, po wciśnięciu odpowiedniego przycisku zawieszenie podnosi się do najwyższej pozycji. Za sprawą geometrii osi zmniejsza to rozstaw kół i ułatwia nie tylko wjazd do myjni, ale także usunięcie brudu pozostałego w nadkolach. Funkcja obejmuje również złożenie lusterek bocznych oraz zamknięcie bocznych okien i przesuwnego dachu. Ponadto „usypia” czujnik deszczu, przełącza klimatyzację na tryb recyrkulacji powietrza i dla ułatwienia wjazdu, po 8 s aktywuje widok z przedniej kamery. Gdy kierowca wyjedzie z myjni i przekroczy prędkość 20 km/h, funkcja zostaje automatycznie wyłączona.
Światowy debiut i premiera rynkowa
Nowy Mercedes-Benz GLS zostanie zaprezentowany po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku (od 19 do 28 kwietnia 2019). W salonach dealerskich w USA i Europie Zachodniej pojawi się przed końcem roku. Model jest produkowany w fabryce w Tuscaloosa (Alabama/USA).