Audi A4 reprezentuje istotę marki z czterema pierścieniami w logo – po czterech latach prac konstrukcyjnych, koncern z Ingolstadt uczynił ten model klasy średniej jeszcze bardziej sportowym. Jego wnętrze jest zakotwiczone w nowym języku stylistycznym marki, a duży wyświetlacz dotykowy MMI touch zapewnia klientowi sposób obsługi dobrze znany ze smartfonów. Wiele silników jest teraz dostępnych z systemami mild hybrid (MHEV).
Zaawansowana elektryfikacja napędu korzystnie wpływa na wydajność i komfort podróży. Podobnie rzecz ma się z Audi S4 TDI, które po raz pierwszy ma pod maską silnik V6 TDI, 48-woltową główną sieć pokładową i elektrycznie napędzaną sprężarkę EAV nadającą jego ogromnej sile jeszcze większej spontaniczności. Takie połączenie mocy, momentu obrotowego i wydajności zapewnia mu wyjątkową pozycję w segmencie.
Sportowa prezencja: stylistyka zewnętrzna
Dzięki sportowym akcentom stylistycznym, ten model klasy średniej nabiera jeszcze bardziej dynamicznego i ekskluzywnego charakteru. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i bardziej płaska. Poziome linie z przodu i z tyłu podkreślają szerokość auta. Patrząc z boku, pojazd definiują wyraziste mięśnie nad błotnikami i znajdująca się pomiędzy nimi, niżej pociągnięta linia ramion. Całość tworzy nad kołami mocno zarysowane kontury uzewnętrzniające geny quattro.
Diodowe reflektory są teraz w Audi A4 elementem wyposażenia standardowego. Reflektory diodowe Matrix, które znajdziemy w najwyższej wersji wyposażenia, posiadają w pełni automatyczne światła drogowe. Nowa jest także koncepcja linii wyposażeniowych: zewnętrzne linie wyposażeniowe nazywają się teraz basic, advanced i S line, a do tego dochodzi zindywidualizowany wygląd modeli S i A4 allroad quattro. Klienci mogą wybierać spośród 12 barw lakieru, a w palecie jest nowy kolor: szary Terra.
W klasycznie zaaranżowanym wnętrzu Audi A4, poziome linie podkreślają ogólne wrażenie. W centrum tablicy rozdzielczej znajduje się lekko zwrócony ku kierowcy duży wyświetlacz dotykowy MMI touch. To centrala nowego systemu obsługi. Nowe, oferujące wiele kolorów i materiałów pakiety wyposażenia wnętrza: design selection i S line, można dowolnie łączyć z liniami zewnętrznymi. W ciemnościach, pakiet oświetlenia konturowego lub nastrojowego nadaje wnętrzu wyrafinowanej atmosfery.
Pionierskie connectivity
W wysokim stopniu skomunikowane nowe Audi A4, wyposażone jest w również zupełnie nowy system MMI, który obsługuje się w ten sam sposób jak nowoczesnego smartfona. Wyświetlacz dotykowy MMI touch z akustyczną reakcją zwrotną przejął funkcje dotychczas stosowanego regulatora obrotowo-przyciskowego na konsoli tunelu środkowego. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz TFT ma przekątną 10,1 cala. Jego grafika jest przemyślana: czysta i zredukowana. Struktura menu posiada konsekwentną hierarchię zorientowaną na oczekiwania użytkownika i łatwą obsługę. Wyszukiwanie MMI bazuje na wprowadzaniu dowolnego tekstu i szybko pokazuje listę trafień. Sterowanie naturalnym językiem – kolejna funkcja nowego systemu – rozumie wiele zwrotów z języka potocznego.
Nawigacja w nowym Audi A4 jest teraz jeszcze bardziej wszechstronna i przyjazna użytkownikowi. Gama usług zawartych w Audi Connect i Audi connect plus obejmuje wiele serwisów online, w tym car-to-X, wykorzystujących inteligencję rozproszoną floty Audi. Do informacji online o znakach drogowych i o zagrożeniach oraz do usługi wyszukiwania miejsc parkingowych przy ulicy, doszła nowa – informacja o sygnalizacji świetlnej. Skomunikowany z infrastrukturą miasta pojazd, za pośrednictwem serwera otrzymuje informacje wprost z centralnego sterownika sygnalizacji świetlnej. Kierowca może zatem dopasować prędkość tak, by podjechać do świateł sygnalizacji dokładnie podczas fazy światła zielonego. Na tablicy rozdzielczej pojawia się spersonalizowane zalecenie dotyczące prędkości, a jeśli kierowca czeka już przy czerwonym świetle, czas pozostający do następnej fazy światła zielonego. W ten sposób system umożliwia prospektywny, wydajny styl jazdy i korzystnie wpływa na płynność ruchu ulicznego. Oferta ta jest elementem składowym pakietu Audi connect i sukcesywnie jest udostępniana w wybranych europejskich miastach.
Usługi Audi connect „Telefon alarmowy” i „Serwis” należą do wyposażenia standardowego. Do skomunikowania smartfona klienta z samochodem służy bezpłatna aplikacja myAudi App. Przy pomocy smartfona z systemem operacyjnym Android, klient może, korzystając z opcjonalnego kluczyka Audi connect, odblokować i zablokować drzwi oraz włączyć silnik. Personalizacja – kolejna funkcja cyfrowa – pozwala, by nawet 14 użytkowników aplikacji myAudi mogło zapisać ulubione ustawienia w formie indywidualnych profili.
Wśród wielu innych nowości, z którymi Audi A4 wchodzi na rynek, jest także pionierska oferta functions on demand – funkcji na żądanie. Dzięki niej, klienci mogą już po dokonaniu zakupu auta, całkowicie dowolnie i zgodnie ze swoimi potrzebami, dokupić trzy funkcje infotainmentu. W Niemczech są to system MMI plus, radio cyfrowe DAB+ i Audi smartphone interface. W zależności od funkcji, są różne warunki ich użytkowania.
Jeśli klient chce najpierw przetestować daną funkcję, ma możliwość jednorazowego wykupienia jednomiesięcznego okresu próbnego. Już w czasie jego trwania może taki okres przedłużyć – ponownie na jeden miesiąc, na rok, albo na stałe. Jeżeli klient nie zdecyduje się na przedłużenie dostępu, to wygaśnie on automatycznie, bez potrzeby zgłaszania rezygnacji na koniec upływającego terminu.
System MMI ma nową jednostkę główną. Modułowy System Infotainmentu trzeciej generacji MIB 3 charakteryzuje się dużą mocą obliczeniową. Współpracuje z również nową, przestrzennie wydzieloną skrzynką komunikacyjną, która łączy w sobie wszystkie zadania związane z komunikacją – telefon, usługi Audi connect oraz hotspot Wi-Fi. Do opcjonalnych elementów sprzętowych w przodzie pojazdu należy również Audi phone box i system nagłaśniający Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem.
Tablica rozdzielcza dostępna jest w trzech wariantach – są to dwa częściowo analogowe systemy informacji kierowcy i – w połączeniu z systemem MMI plus – w pełni cyfrowy kokpit Audi virtual cockpit plus. Kierowca obsługuje 12,3-calowy wyświetlacz o rozdzielczości full HD przy pomocy przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej i może wybierać jeden z trzech widoków. Wyświetlacz danych na szybie head-up display prezentuje ważne informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.
A4 dostępne jest z wieloma systemami wsparcia kierowcy. Te opcjonalne zebrano w pakiety „Podróż”, „Miasto” i „Parkowanie”. Ważnym systemem w pakiecie „Podróż“ jest adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go. Umożliwia on automatyczne regulowanie odstępu od innych pojazdów. W połączeniu z predyktywnym asystentem wydajności może on predyktywnie spowalniać i przyspieszać nawet wtedy, gdy przed naszym autem nie ma żadnego innego pojazdu. By funkcja ta mogła zadziałać, system najpierw analizuje dane pochodzące z usługi car-to-X, dane nawigacji oraz znaki drogowe.
Zaawansowana elektryfikacja: napęd
Na początku sprzedaży w Europie, nowa rodzina Audi A4 wyposażona będzie w sześć turbodoładowanych silników. Wachlarz ich mocy sięga od 110 kW (150 KM) do 255 kW (347 KM) – od Audi A4 35 TFSI, aż po Audi S4 TDI. Wkrótce do oferty dołączą jeszcze dwa kolejne wersje silnikowe: 30 TDI o mocy 100 kW (136 KM) i 35 TDI o mocy 120 kW (163 KM). Wszystkie jednostki – czy to czterocylindrowe Diesle, czy V6 TDI, czy też czterocylindrowe TFSI, spełniają normy emisji spalin Euro 6d-temp.
Trzy wchodzące na rynek jednostki są wyposażone w system mild-hybrid (MHEV), bazujący na 12-woltowej sieci pokładowej. System ten obniża zużycie paliwa, a jednocześnie podnosi komfort podróży. Wkrótce w gamie pojawią się dwa kolejne takie silniki. Zaawansowana elektryfikacja stanowi ważny wkład w osiągnięcie celów Audi w zakresie zużycia paliwa. W rzeczywistych warunkach jazdy system MHEV – według pomiarów własnych Audi – może obniżyć spalanie nawet o 0,3 litra na 100 km.
Bez znaczenia czy to manualna skrzynia biegów, czy siedmiostopniowa automatyczna skrzynia S tronic, czy ośmiostopniowa tiptronic, czy to napęd na oś przednią, czy też napęd quattro; każdy z sześciu silników oferowany jest z dopasowanym do niego na miarę układem przeniesienia napędu. Wszystkie wchodzące na rynek modele A4, oprócz bazowej wersji z silnikiem TFSI, standardowo zjeżdżają z taśmy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. 35 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) ze skrzynią manualną oferowane będzie jakiś czas po pojawieniu się modelu na rynku, podobnie zresztą jak 40 TDI o mocy 140 kW (190 KM) z napędem na przednią oś.
Sportowe i zarazem pełne harmonii: zawieszenie
Sportowo zbalansowane zawieszenie idealnie harmonizuje z charakterem Audi A4. Klienci mogą wybrać pomiędzy standardowym, a sportowym zestrojeniem zawieszenia. Dodatkowo dostępne są dwa rodzaje zawieszenia adaptacyjnego. Jedno z nich to zawieszenie komfortowe z regulacją tłumienia, w którym karoseria zawieszona jest o 10 mm niżej i które oferuje wyjątkowo wysoki komfort jazdy. Drugie to zawieszenie sportowe z regulacją tłumienia albo bez niego. W nim karoseria zawieszona jest o 23 mm niżej. Jego jeszcze bardziej dynamiczne zestrojenie wyjściowe podkreśla sportowy charakter pojazdu, zachowując jednocześnie wysoki komfort jazdy. Oba regulowane zawieszenia są zintegrowane z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. To samo dotyczy układu kierowniczego. Na życzenie klient otrzymuje m.in. dynamiczny układ kierowniczy, automatyczną skrzynię biegów i zawór dławiący przepustnicy. Za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select kierowca może określać, w którym z maksymalnie pięciu dostępnych profili mają pracować te systemy.
Moc silnika wysokoprężnego: Audi S4 TDI
Obie wersje S rodziny A4 – Audi S4 TDI i S4 TDI Avant, na rynki europejskie wyposażane są w silnik Diesla V6. Jednostka 3.0 TDI łączy w sobie wysoki moment obrotowy, wysoką kulturę pracy i duży zasięg, generując moc do 255 kW (347 KM) i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Dzięki niemu, model S4 TDI Limousine od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Takie połączenie mocy, wysokiego momentu obrotowego i wydajności sprawia, że Audi S4 TDI to unikat w swoim segmencie.
Elektrycznie napędzana sprężarka EAV zapewnia wysoką moc podczas ruszania i niewymuszone wytwarzanie mocy podczas dodawania gazu. W ten sposób eliminuje turbodziurę i umożliwia błyskawiczną reakcję pojazdu we wszystkich sytuacjach podczas jazdy. Sprężarka EAV jest elementem nowej, 48-woltowej głównej siecią pokładowej. Elementem sieci jest też system mild-hybrid dysponujący jeszcze większym potencjałem wydajności niż system MHEV oparty na 12-woltowej sieci pokładowej modeli A4. W ten sposób w Audi S4 TDI wdrożono kolejny stopień rozwoju technicznego, w którym technika mild-hybrid bazuje na sieci 48-woltowej. Częściowa sieć 12-woltowa jest podłączona do 48-woltowej głównej sieci pokładowej przy pomocy przetwornika napięcia prądu stałego. Po raz pierwszy w modelu S4 TDI zastosowano wydajny, 48-woltowy alternator-rozrusznik będący sercem systemu mild-hybrid. Jego maksymalna moc rekuperacji podczas hamowania może wynosić do 8 kW. Centrum zarządzania energią jest tu kompaktowy, chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,5 kWh, który umieszczono pod podłogą bagażnika. System mild-hybrid w modelach typu S ma potencjał do zmniejszenia zużycia paliwa w realnych warunkach drogowych nawet o 0,4 litra na 100 km.
Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro, tworzą układ napędowy. Na życzenie Audi montuje opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment napędowy między kołami tylnej osi. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, więcej sił może docierać do konkretnego koła toczącego się po zewnętrznej stronie zakrętu, co wcześnie zapobiega tendencji do podsterowności. Zawieszenie sportowe S jest tu elementem wyposażenia standardowego. Dzięki swemu typowemu dla modeli S zestrojeniu, oferuje ono sportowe odczucia podczas jazdy. Odczucia te mogą być jeszcze bardziej intensywne, gdy samochód wyposażony jest w opcjonalne zawieszenie sportowe S z regulacją stopnia tłumienia. Wiele detali stylistycznych zewnętrznych i we wnętrzu pojazdu – począwszy od końcówek rur układu wydechowego, aż po sportowy widok S na wyświetlaczu opcjonalnego kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit, wskazuje na wyjątkową pozycję modeli typu S.
Na wszystkie ulice i drogi: Audi A4 allroad quattro
Dzięki napędowi na cztery koła quattro i podwyższonemu o 35 mm prześwitowi, Audi A4 allroad quattro łączy wysoki komfort jazdy i dobre właściwości offroad’owe. Zarówno komfort, jak i dynamikę można jeszcze bardziej zwiększyć przy pomocy opcjonalnego podwozia allroad z regulacją stopnia tłumienia. Od Audi A4 Avant model ten odróżniają detale: osłona podwozia, kontrastowe osłony brzegów nadkoli, 12 mm większe koła oraz szerszy rozstaw kół – o 6 mm z przodu i o 11 mm z tyłu.
Audi A4 allroad quattro dostępne jest z trzema silnikami do wyboru – jednym benzynowym i dwoma wysokoprężnymi. Automatyczne skrzynie biegów są tu elementem wyposażenia standardowego. Alternatywą dla seryjnego zawieszenia jest zawieszenie z regulacją stopnia tłumienia. Podobnie jak w modelu A4 Avant, bagażnik ma pojemność 495 l, a przy złożonym oparciu tylnego siedzenia i załadowaniu po dach – 1495 l. Pokrywa bagażnika i roleta przestrzeni bagażowej mają w standardzie elektryczny napęd. Wraz z dodatkowym trybem offroad systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca ma w A4 allroad quattro łącznie sześć profili do dyspozycji.
Dla podejmujących szybkie decyzje: linia limitowana Audi A4 edition one
Wprowadzając nowe Audi A4 na rynek, marka z czterema pierścieniami w logo oferuje dodatkowo jego limitowaną linię o nazwie „edition one“. Będzie ona dostępny w wersji Limousine i Avant z trzema wariantami silnikowymi do wyboru: 2.0 TFSI o mocy 180 kW (245 KM), 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM) i 3.0 TDI o mocy 170 kW (231 KM). Jego stylistyka zewnętrzna bazuje na zewnętrznej linii wyposażeniowej S line, uzupełnionej o wyraziste elementy, takie jak czarny pakiet stylistyczny. We wnętrzu klient może wybierać pomiędzy linią design selection i pakietem wewnętrznym S line.
Wejście na rynek w Europie
Modele Audi A4 i S4 z napędem TDI pojawią się na rynku europejskim jesienią 2019 r.
Na rynkach pozaeuropejskich Audi oferuje model S4 i S4 Avant również z silnikiem 3.0 TFSI. Turbodoładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem generuje moc 260 kW (354 KM) i wytwarza maksymalny moment obrotowy 500 Nm, dostępny w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Dzięki temu silnikowi V6, model S4 TFSI Limousine od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,7 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. W przypadku Audi S4 TFSI Avant standardowy sprint trwa o dwie dziesiąte sekundy dłużej.
Fakty
Stylistyka
– Wygląd zewnętrzny: sportowy i ekskluzywny, dzięki bardziej płaskiej i szerszej osłonie chłodnicy Singleframe, powiększone wloty powietrza i nowe reflektory wykonane w technice diodowej
– Obniżona linia ramion z wyrazistymi krawędziami nadkoli
– Wyraźny, poziomy przebieg linii – również z tyłu pojazdu – podkreśla jego szerokość
– Przejrzysta stylistyka wnętrza z nowym, oddzielnie umiejscowionym wyświetlaczem dotykowym o przekątnej 10,1 cala
– Nowe zewnętrzne linie wyposażeniowe (basic, advanced i S line) oraz nowe pakiety wewnętrzne (basic, design selection i S line) z możliwością ich dowolnego łączenia, nowe kolory i materiały
– Na początek ekskluzywny model limitowanej linii A4 edition one w wersji Limousine i Avant
Connectivity
– Na nowo i od podstaw zaprojektowana koncepcja obsługi MMI touch, analogiczna do koncepcji obsługi smartfona
– Przejrzysta grafika, intuicyjna struktura menu, szybkie wyszukiwanie MMI
– Opcjonalna nawigacja z nowymi funkcjami, dużo usług Audi connect
– Nowa jednostka główna MIB 3 o wysokiej mocy obliczeniowej
– Personalizacja – aż do 14 profili użytkownika w aplikacji myAudi
– Kluczyk Audi connect, Audi phone box
– System nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D
– Nowa oferta – functions on demand: możliwość dokupienia trzech funkcji infotainment
– Na życzenie kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit plus z trzema widokami
– Wiele systemów wsparcia kierowcy w pakietach „Podróż”, „Miasto” i „Parkowanie”
Napęd i zawieszenie
– Na początek sześć turbodoładowanych silników o mocy od 110 kW (136 KM) do 255 kW (347 KM): czterocylindrowy TDI, V6 TDI, trzy czterocylindrowe TFSI oraz jeden S4 V6-TDI. 2.0 TDI o mocy 100 kW i 120 kW pojawi się wkrótce po debiucie.
30 TDI: 2.0 TDI 100 kW (136 KM) 12 V, moment obrotowy 320 Nm,
35 TDI: 2.0 TDI 120 kW (163 KM) 12 V, moment obrotowy 380 Nm,
40 TDI: 2.0 TDI 140 kW (190 KM), moment obrotowy 400 Nm,
45 TDI: 3.0 TDI 170 kW (231 KM), moment obrotowy 500 Nm,
S4 TDI: 3.0 TDI 255 kW (347 KM) 48 V, moment obrotowy 700 Nm,
35 TFSI: 2.0 TFSI 110 kW (150 KM) 12 V, moment obrotowy 270 Nm,
40 TFSI: 2.0 TFSI 140 kW (190 KM) 12 V, moment obrotowy 320 Nm,
45 TFSI: 2.0 TFSI 180 kW (245 KM) 12 V, moment obrotowy 370 Nm.
– Na początek trzy silniki z systemem mild-hybrid (MHEV) na bazie 12-woltowej sieci pokładowej.
35 TFSI: 2.0 TFSI 110 kW (150) 12 V,
40 TFSI: 2.0 TFSI 140 kW (190) 12 V,
45 TFSI: 2.0 TFSI 180 kW (245) 12 V.
– Krótko po wejściu na rynek pojawią się dwa kolejne:
30 TDI: 2.0 TDI 100 kW (136) 12 V,
35 TDI: 2.0 TDI 120 kW (163) 12 V.
– Układ napędowy z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic, ośmiostopniową skrzynią tiptronic, z napędem na koła osi przedniej albo na cztery koła quattro.
– Później pojawi się także 6-biegowa przekładnia manualna
– Sportowe, a zarazem zbalansowane zawieszenie, na życzenie zawieszenie sportowe. W obu, na życzenie montowana regulacja stopnia tłumienia
– System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w standardzie w modelach o mocy powyżej 140 kW (190 KM)
Audi S4 TDI
– 3.0 TDI w topowej wersji dla modeli Limousine i Avant: 255 kW (347 KM), moment obrotowy 700 Nm
– Nowa, 48-woltowa główna sieć pokładowa systemu MHEV i elektrycznie napędzana sprężarka.
Audi A4 allroad quattro
– Napęd quattro w standardzie, prześwit o 35 mm większy w porównaniu do A4 Avant
– Masywna stylistyka zewnętrzna, osłona podwozia
– Na początek w ofercie trzy jednostki napędowe: jedna benzynowa i dwie wysokoprężne