Kiedy na początku tego tygodnia zamknęły się w Genewie luksusowe targi zegarków Watches and Wonders, odwiedziło je około 49 tys. miłośników i kolekcjonerów luksusowych zegarków z całego świata, którzy chcieli zobaczyć najlepsze projekty i modele czasomierzy.
Według raportu Federacji Szwajcarskiego Przemysłu Zegarmistrzowskiego (FHS), Chiny kontynentalne i Hongkong wydały łącznie ponad 5 miliardów franków szwajcarskich (5,49 miliarda) na zegarki w 2023 r., co oznacza, że konsumenci dóbr luksusowych w Chinach są największymi klientami, jeśli chodzi o 26,7 miliarda franków (29,3 miliarda) przychodów z eksportu zegarków.
Jednak goście z jednego regionu wyróżnili się na tle innych — według dyrektora generalnego targów Matthieu Humaira 40% tegorocznych uczestników pochodziło z Azji, przy czym znaczna część przybyła z Chin.
Nic dziwnego. Pomimo nadchodzących wyzwań gospodarczych — w tym przedłużających się spadków na rynku nieruchomości i giełdzie — fascynacja Chin luksusowymi zegarkami pozostaje niesłabnąca.
W rzeczywistości luksusowe zegarki są postrzegane przez wielu zamożnych Chińczyków jako atrakcyjna alternatywna forma inwestycji w czasach niepewności finansowej, kiedy to dywersyfikacja od „tradycyjnych” inwestycji, takich jak nieruchomości czy akcje, uważana jest za rozsądną.
Na tegorocznych targach z pewnością dobrze ubrani, dobrze wyposażeni w gotówkę chińscy klienci nie byli zrażeni niepewnością gospodarczą. Zaproszeni głównie przez marki, ci wydający duże sumy goście VIP często płacą miliony za zegarki lub biżuterię, czy to w sklepach w Chinach, czy podczas podróży zagranicznych.
Sprzedaż w Hublot, wiodącej luksusowej marce zegarków w stajni LVMH, w tym roku odbiła się do poziomu sprzed pandemii, chociaż tempo wzrostu spadło w porównaniu ze szczytem „wydatków zemsty” (zjawisko, w którym klienci rzucają się, by wydać więcej niż zwykle na coś, po tym, jak zostali pozbawieni możliwości zrobienia tego) po pandemii w 2022 roku.
Pomimo cen sięgających niekiedy milionów juanów, marka nadal przyciąga wymagających konsumentów, a jej największymi klientami są Stany Zjednoczone i właśnie Chiny.
Niektórzy producenci zegarków starają się przyciągnąć chińskich klientów, wprowadzając unikatowe rozwiązania projektowe, a eksperci zauważają, że coraz popularniejsze stają się mniejsze rozmiary kopert. Dostosowane do anatomii chińskich klientów.
Spośród najpopularniejszych luksusowych marek modowych w Chinach — do których należą również Dior, Louis Vuitton i Gucci — do tradycyjnych zegarmistrzów na targach dołączyły Chanel i Hermes, wykraczając poza zegarki modowe i wkraczając w świat zegarmistrzostwa wysokiej klasy.