W ubiegłym roku Mercedes z zwiększył wartość swojej marki o 10% – wynika z badania Interbrand „Best Global Brands 2022”. Wynik ten podkreśla kurs firmy na przyszłość, oparty na elektromobilności oraz oprogramowaniu. Mercedes zainicjował reorientację marki w 2021 r., wraz z wydzieleniem części odpowiedzialnej za samochody ciężarowe oraz zmianą swojej strategii. Producent luksusowych aut ze Stuttgartu jeszcze bardziej koncentruje się na segmencie pojazdów luksusowych i chce konsekwentne wykorzystywać możliwości wzrostu oraz zyskowności.
Głównym celem firmy jest budowanie najbardziej pożądanych samochodów na świecie i zajmowanie wiodącej pozycji w kategorii samochodów elektrycznych oraz oprogramowania. Zgodnie z zapowiedziami z maja br. gama modeli zostanie przebudowana, tak aby osiągnąć strukturalnie wyższe pozycjonowanie marki. Związek pomiędzy luksusem a zrównoważonym rozwojem dodatkowo wzmacniają: strategiczna decyzja, aby do 2030 r. Mercedes-Benz stał się w pełni elektryczny w każdym segmencie wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe, a także ambicja, by do 2039 r. gama producenta osiągnęła neutralność pod względem emisji CO2.
„Utrzymanie ósmego miejsca Mercedes-Benz oraz dwucyfrowy wzrost wartości marki, do ponad 56 miliardów dolarów, stanowią potwierdzenie naszego strategicznego kursu. Chcemy zdefiniować zrównoważony luksus przyszłości, chcemy, aby nasi klienci byli jeszcze bardziej w centrum wszystkiego, co robimy, i żeby każdy punkt kontaktu z naszą marką oferował wyjątkowe doświadczenie. Jestem dumna, że praca całego naszego zespołu na rzecz naszej marki przynosi efekty i znajduje odzwierciedlenie w tym wspaniałym wyniku” – powiedziała Bettina Fetzer, wiceprezes Mercedes-Benz AG ds. komunikacji i marketingu.
Spis treści
Klient w centrum uwagi: unikalne doświadczenia marki z myślą o dotarciu do nowych grup docelowych
Oprócz portfolio produktów cały model biznesowy Mercedes będzie jeszcze konsekwentniej ukierunkowany na luksus. Komunikacja i sprzedaż coraz silniej skupiają się na potrzebach oraz pragnieniach klientów. Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy przywiązuje szczególnie dużą wagę do dotarcia do swoich klientów i potencjalnych grup docelowych bezpośrednio w ich własnym otoczeniu. Równocześnie zabiega o to, aby zaistnieć tam w sposób wiarygodny i autentyczny – dzięki unikalnym, indywidualnie kreowanym doświadczeniom marki. W tym celu otwiera się na współpracę z osobistościami i markami z różnych branż, od technologii po modę, muzykę, film oraz sport. Takie współkreacje otwierają zupełnie nowe perspektywy, umożliwiając kontakt z grupami docelowymi, które wcześniej miały ograniczone powiązania z branżą motoryzacyjną. Kanały sprzedaży są konsekwentnie dostosowywane do rzeczywistych potrzeb klientów i uzupełniane o innowacyjne formaty oraz możliwości obecności marki zarówno w internecie, jak i poza nim. Za przykłady mogą tu posłużyć prywatne salony (ang. Private Lounge) Mercedesa AMG oraz Klasy G, a także sklep Mercedes-AMG w Dubaju. W strategię producenta wpisuje się również Mercedes-Maybach Atelier, otwarte niedawno w Szanghaju.
„Best Global Brands” od 1999 r. skupia się na najlepszych markach świata
Amerykańska firma konsultingowa Interbrand bada i analizuje najcenniejsze marki na świecie od 1999 r. Lista 100 najlepszych z nich trafia do raportu „Best Global Brands”, który ocenia wszystkich kandydatów według trzech kryteriów: „Wyniki finansowe produktów lub usług marki”, „Rola marki w procesie podejmowania decyzji zakupowej” oraz „Siła marki w kontekście zabezpieczenia przyszłych zysków firmy”. Interbrand jako pierwsza firma opracowała metodę wyceny marek certyfikowaną zgodnie z ISO 10668. Ta międzynarodowa norma wyznacza standardy w zakresie wyceny i spełnia wymagania dotyczące precyzyjnej monetarnej klasyfikacji marki.
Ranking Interbrand można znaleźć na stronie www.bestglobalbrands.com.