Grupa LVMH odnotowała we wtorek 3% wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale, co oznacza spowolnienie, ponieważ rosnące ceny skłoniły większą liczbę kupujących, którzy pragną posiadać torebki i inne towary luksusowe tej firmy, do powstrzymywania się od wydawania tysięcy złotych.
Wolniejszy kwartalny wzrost sprzedaży odzwierciedla porównania z tym samym okresem 2023 r., kiedy sprzedaż wzrosła w wyniku zniesienia ograniczeń związanych z pandemią Covid-19 na kluczowym rynku LVMH w Chinach kontynentalnych i wynika z obaw o przedłużające się globalne spowolnienie, które przewróciło akcje firm luksusowych ubiegły rok.
Największy na świecie właściciel marek luksusowych, takich jak Louis Vuitton, Tiffany & Co. i Bulgari, podała, że sprzedaż w kwartale kończącym się w marcu wzrosła o 3% rok do roku w ujęciu organicznym do 20,69 miliarda euro (22 miliardy dolarów).Według raportów sprzedaż w grupie spadła o 2%, głównie ze względu na różnice kursowe.
LVMH jest drugą co do wielkości spółka notowana na giełdzie w Europie, warta prawie 400 miliardów euro, jest pierwszym producentem dóbr luksusowych, który ogłasza kwartalne wyniki, nadając ton rosnącym obawom o popyt w Chinach, drugiej gospodarce świata. Właściciel Gucci, holding Kering, wydał w zeszłym miesiącu zaskakujące ostrzeżenie, że sprzedaż w pierwszym kwartale spadnie o 10%, przy gwałtownych spadkach w Azji, co budzi niepewność co do perspektyw sektora.
LVMH podało, że sprzedaż w Azji (z wyłączeniem Japonii) spadła o 6%, przy wzroście o 2% zarówno w Europie jak i Stanach Zjednoczonych. Branża luksusowa dostosowuje się do wolniejszego popytu po okresie gwałtownego wzrostu sprzedaży po pandemii, kiedy kupujący wyszli z izolacji z dodatkowymi oszczędnościami i stłumioną chęcią zadbania o siebie. Oczekuje się, że tempo wzrostu sektora luksusowego spowolni w tym roku do średnio jednocyfrowego poziomu, w porównaniu z prawie 9% w zeszłym roku i dwucyfrowym poziomem w poprzednich dwóch latach, według prognoz Barclays.
Oczekuje się, że podróżujący chińscy klienci będą napędzać wzrost, chociaż inwestorzy są coraz bardziej zaniepokojeni tempem ożywienia gospodarczego w samych Chinach, gdzie spadające ceny nieruchomości i wysokie bezrobocie wśród młodych ludzi zmniejszyły popyt na wysokiej klasy modę i wyroby skórzane.
Jednakże dyrektor finansowy LVMH Jean-Jacques Guiony powiedział dziennikarzom, że jest „całkiem zadowolony” z chińskiego popytu. Stwierdził, że zakupy produktów Louis Vuitton przez chińskich nabywców na całym świecie wzrosły o około 10%, przy czym coraz większa ich część ma miejsce poza kontynentem w miarę wznowienia podróży, szczególnie w Japonii i do pewnego stopnia w Europie.
Sprzedaż działu mody i wyrobów skórzanych LVMH, do którego należą Louis Vuitton i Dior wzrosła o 2%, co było zgodne z oczekiwaniami.
Sprzedaż w dziale, który sprzedaje małe torebki Lady Dior w cenie 5400 euro i torby Louis Vuitton Speedy za 10 000 euro, wzrosła o 9% rok do roku w poprzednim kwartale.