Nagrodzony gwiazdką Michelin szef kuchni Kei Kobayashi i marka szkockiej whisky Johnnie Walker współpracowali przy nowym wydaniu Blue Label o nazwie Elusive Umami. Mieliśmy okazję porozmawiać z szefową kuchni i mistrzynią Johnnie Walker Emmą Walker o nowym produkcie, znaczeniu aromatu i tym, jak nazwa tej whisky może wprowadzić pewne zamieszanie.
Kobayashi jest właścicielem restauracji Kei w Paryżu, która w 2020 roku zdobyła trzy gwiazdki Michelin, co czyni go pierwszym japońskim szefem kuchni, który dostąpił tego zaszczytu. Robb Report rozmawiał z nim przez Zoom (z pomocą tłumacza) na temat tej nowej współpracy związanej z whisky i inspiracji, która za nią stoi. „Mam wrażenie, że doszło do lekkiego niezrozumienia tej koncepcji” – stwierdził. „Umami to dwa słowa – słowo „pyszny” i słowo „smak”, więc dosłownie oznacza „pyszny smak”. Chciałem skupić się na stworzeniu czegoś pysznego, nie tyle umami, ile piątego smaku.
Innymi słowy, nie spodziewaj się intensywnie słonych, pikantnych nut, które prawdopodobnie kojarzysz z wszystkim, co jest oznaczone jako „umami”. Oficjalne notatki degustacyjne opisują połączenie słodyczy i pikantności na podniebieniu z odrobiną dymu i owoców oraz nos pełen orzechowego zapachu. Nos ma szczególne znaczenie dla Kobayashiego, który w swojej kuchni stawia zapach na pierwszym miejscu. „Jako szef kuchni musimy stymulować wszystkie pięć zmysłów” – powiedział. „Ale smak jest na końcu. Pierwsza to wizja, druga to aromat. Ponieważ whisky łączy zapach ze smakiem, co jest moją specjalnością, skupiłam się na tym, jak sprawić, by te dwa elementy współistniały i tworzyły idealną harmonię.” Uważał, że najlepszą ku temu okazją jest szkocka typu blended, a nie single malt.
Oczywiście Emma Walker – pierwsza kobieta mistrz miksowania Johnniego Walkera w ciągu dwóch stuleci istnienia marki, również odegrała ogromną rolę w tworzeniu whisky. „Wspaniałą częścią współpracy było to, że szef kuchni Kobayashi wyjaśnił dokładnie, co dla niego znaczy umami, kiedy tworzy danie i nakłada na siebie smaki, zapewniając pełne doznanie zmysłowe” – powiedziała. „Kiedy zaczęliśmy myśleć o Elusive Umami, pomyśleliśmy o destylarniach, których użylibyśmy – trochę Taliskera do dymu i odrobiny zasolenia, Mortlach i Benrinnes, aby uzyskać trochę tych bogatych i pikantnych nut, kilka pięknych starzonych whisky zbożowych z Port Dundas i Cameronbridge. Pojechaliśmy do Paryża z sercem mieszanki, ale zabraliśmy także inne komponenty, aby dalej kreować jej smak.”
Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami jest dostępny na Johnnie Walker Princes Street w Edynburgu (sugerowana cena detaliczna 370 USD), a przedsprzedaż na całym świecie będzie dostępna od 2 października.