Jan Luberda, prezes i założyciel firmy Blachotrapez zmarł w wieku 79 lat. Był jednym z najbogatszych Polaków i znaczącym graczem w branży pokryć dachowych na południu Polski. Jego produkty są znane już w całej Polsce, a także na Słowacji, w Czechach i Rumunii.
Firma Blachotrapez oficjalnie powstała w roku 1995, jednak jej początki sięgają lat siedemdziesiątych. Wówczas to Jan Luberda oraz jego żona Teresa założyli na południu Polski małą firmę dekarską. Głównym profilem jej działalności był montaż pokryć dachowych, rynien i obróbki wykonywane w małym warsztacie.
Jan Luberda już w 1970 roku założył firmę dekarską. Pokrycia dachowe wykonywał w przydomowym warsztacie. W latach 80. firma przekształciła się w producenta pokryć dachowych na większą skalę. Szybko stała się liczącym dystrybutorem blach stalowych ówczesnej Huty im. Lenina (dziś ArcelorMittal), huty Florian oraz blach aluminiowych huty Konin.
W 1992 roku firma otworzyła swój pierwszy zakład produkcyjny w Ponicach. W 2012 roku miała już trzy nowoczesne zakłady produkcyjne, własny tabor samochodowy liczący przeszło 150 samochodów ciężarowych i dostawczych oraz największą w Polsce własną sieć sprzedaży detalicznej – ponad 110 placówek handlowych na terenie kraju i za granicą: na Słowacji, w Czechach i Rumunii.
Jan Luberda był również sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej. W 2017 roku piłkarz reprezentacji Kamil Glik został ambasadorem marki Blachotrapez.
Jan Luberda zmarł, pozostawiając po sobie ważny ślad w polskim biznesie i przemyśle pokryć dachowych. Jego osiągnięcia i wkład w rozwój firmy Blachotrapez są godne podziwu.