Jak donosi Women’s Wear Daily trzy luksusowe marki znalazły się na szczycie Kearney’s Circular Fashion Index (CFX) i to drugi rok z rzędu. Rozpoczęty w 2020 roku ranking mierzy starania każdej marki na rzecz wydłużenia cyklu życia ich ubrań.
W tym roku firma oceniła 200 globalnych marek z 20 krajów, dzieląc je na sześć kategorii: luksus premium i przystępny cenowo, rynek masowy, moda szybka, sport i outdoor oraz bielizna i bielizna. Wydajność każdej marki w zakresie obiegu zamkniętego została oceniona na podstawie siedmiu aspektów wpływających na trwałość odzieży.
Indeks przyjrzał się również procentowi materiałów pochodzących z recyklingu wykorzystywanych do produkcji nowych produktów, promowaniu obiegu zamkniętego w komunikacji marki, sprzedaży odzieży używanej, usługom wynajmu i upcyklingowi zwróconych ubrań. Każdemu aspektowi przyznano ocenę od 1 do 10, a następnie liczby te zostały zsumowane w celu uzyskania ogólnej oceny firmy.
W kategorii produktów luksusowych dominowały głównie francuskie marki, ale na pierwszym miejscu znalazł się włoski dom mody Gucci. Coach, Burberry, Moncler i Louis Vuitton zamknęli pierwszą piątkę. Miejsce w rankingu dla Gucci nie jest specjalnie zaskakujące.
W lutym firma i jej grupa macierzysta Kering otworzyły „Circular Hub”, czyli projekt mający na celu rozwój dalszego obiegu zamkniętego we włoskim łańcuchu dostaw w zakresie zaopatrzenia, projektowania, produkcji i logistyki. Dom współpracował również wcześniej z luksusową firmą konsygnacyjną The RealReal, aby dostarczać kolekcjonerom używane, autentyczne produkty Gucci.
Tymczasem w pierwszej dziesiątce światowego rankingu pierwsze miejsce zajęła Patagonia, a następnie Levi’s, The North Face, OVS i Gucci.
Ogólnie rzecz biorąc, wyniki pokazują niewielką poprawę w porównaniu z 2022 r. i podkreślają, że marki muszą zrobić więcej, aby promować obieg zamknięty swoich produktów.
„Chociaż jest kilka świecących gwiazd, widzimy również, że cała branża wymaga stopniowej poprawy” – powiedział Brian Ehrig, partner w Kearney US.