Rolls-Royce zaprezentuje w tym tygodniu pierwsze i całkowicie elektryczne „super coupé”, czyli model Spectre. Jest to równie ważny kamień milowy w 119-letniej historii marki, jak moment pierwszego spotkania dwóch założycieli – Charlesa Rollsa i Henry’ego Royce’a.
Jest to nie tylko pierwszy elektryczny model Rolls-Royce, który całkowicie zastąpi silniki V-12 w ciągu zaledwie ośmiu lat – ale także pierwszy w pełni elektryczny samochód elektryczny ze wszystkich superluksusowych marek, z wyjątkiem elektrycznych supersamochodów takich jak Rimac Nevera.
To nie jest koncepcja przyszłości. Spectre można zamówić już teraz, a dostawy rozpoczną się pod koniec przyszłego roku, a „znaczna” liczba dotychczasowych klientów Rolls-Royce’a, którym wcześniej zaprezentowano samochód w tajemnicy, właśnie dokonało zakupu.
Spectre jest w rzeczywistości nowym coupe w stylu Phantom’a i będzie wyceniony na kwote między modelami Cullinan i Phantom, ale ponieważ Wraith i Dawn nie są już dostępne w obecnej ofercie modeli w Stanach Zjednoczonych, Spectre jest teraz jedynym wyborem dla tych, którzy chcą kupić dwudrzwiowego Rolls-Royce’a.
Z uwagi na boom na elektryki, możemy założyć, że nowy model będzie popularny: firma szacuje, że w pierwszym pełnym roku produkcji Spectre będzie stanowił jedną piątą całej sprzedaży producenta.
Przejście na elektrykę stanowi mniejsze ryzyko dla Rolls-Royce’a, który zawsze skupiał się bardziej na niemal bezgłośnych, wyśmienitych osiągach, w porównaniu z bardziej sportowym producentem samochodów, takim jak Bentley, dla którego bulgoczący dźwięk silnika jest częścią atrakcyjności. Inżynierowie Spectre wspomnieli, że głównym wyzwaniem wydaje się być zrobienie z tego Rolls-Royce’a jako pierwszego modelu EV jako, a nie przesadnie rozkoszowanie się możliwościami, jakie otwiera układ napędowy EV.
Pomimo zdolności silników elektrycznych do wytwarzania zapierającego dech w piersiach przyspieszenia, moc 576 KM Spectre – z silników na każdej osi – pozwala samochodowi wystrzelić od 0 do 100 kilometrów na godzinę w 4,4 sekundy, prawie identycznie jak model Black Badge Ghost.
Silnik V-12 Rolls-Royce’a jest niezwykle dopracowany, a bez niego wczesne prototypy Spectre były niepokojąco ciche. Z tego powodu kabina została teraz zaprojektowana tak, aby dopuszczać tylko tyle hałasu, abyś wiedział, że się poruszasz.
Firma podjęła też świadomą decyzję, by nie gonić za zasięgiem dla samej idei. Spectre mógł przejechać w testach ponad 482 km na jednym ładowaniu, ale Rolls-Royce ocenił, że prawdopodobny zasięg będzie wynosił 418 km i jest to wynik wystarczający dla jego klientów, którzy średnio pokonują mniej niż 10000 kilometrów rocznie w swoich samochodach.
Zaoszczędzona waga na bateriach oznacza, że Spectre może oferować ten sam zestaw udogodnień i opcji, co wersja z silnikiem spalinowym.
„Jeżeli nasi klienci naprawdę muszą przejechać większy dystans w ciągu jednego dnia bez zatrzymywania się w celu ładowania, mają do wyboru wiele innych samochodów lub odrzutowiec” – stwierdził dr Mihiar Ayoubi, dyrektor ds. inżynierii w Rolls-Royce. Informacje odnośnie baterii nie zostały oficjalnie opublikowane, ale z przecieków wynika, że bateria będzie miał pojemność około 110 kWh i szczytową szybkość ładowania około 195 kW. Szacowany czas naładowania pojazdu z 10 procent do 80 procent to około 34 minuty na ładowarce o mocy 150 kW.
Jeden komentarz
Pingback: Najbardziej wyczekiwane luksusowe samochody roku 2024 - Luxatic.pl