Jeśli interesuje Cię żeglarstwo zasilane prądem, dobrym rozwiązaniem może być katamaran Silent 60. Jednostka charakteryzuje się ze smukłymi kadłubami o stosunkowo niskim oporze i rozległymi powierzchniami pokładu i dachu na panele słoneczne. Co prawda pomysł nie jest jakiś wybitnie nowy, bo nawet polska stocznia Sunreef 2 lata temu zaprezentowała elektryczny katamaran Sunreef 80 Eco, ale jest coś co wyróżnia Silent 60.
Z siedzibą główną w Austrii i zakładami produkcyjnymi na Dalekim Wschodzie i we Włoszech, nowy Silent 60 firmy Silent Yachts jest wyposażony w parę silników elektrycznych o mocy 170 kW każdy, pojemność baterii do 286 kWh oraz panele słoneczne zdolne do generowania 17 kWp („p” dla szczytu lub optymalnych warunków słonecznych), dla deklarowanego zasięgu żeglugi od sześciu do ośmiu węzłów na około 100 mil morskich.
Oczywiście są też generatory diesla, zarówno do ładowania akumulatorów, jak i do zasilania silników elektrycznych, w którym to przypadku maksymalna prędkość wynosi 20 węzłów, a zasięg ograniczony jest rozmiarem zbiorników paliwa.
Oferowane są różne układy wnętrz, z maksymalnie sześcioma kabinami w środku, wszystkie z łazienkami, w tym jedna dla załogi, plus opcja dużego apartamentu właściciela obejmującego pokład mostkowy na dziobie.
Salon na głównym pokładzie to oczywiście spektakularna przestrzeń, z dużą ilością miejsc do siedzenia i powierzchnią podłogi, oknami panoramicznymi i opcjonalnymi drzwiami z przodu na pokład dziobowy.
Przestrzenie pokładowe są tak obszerne, jak można by się spodziewać po łodzi o szerokości prawie 30 stóp, a niektóre poprawki we flybridge’u poprawiają poziom komfortu w porównaniu z poprzednim modelem Silent 55.
Hydrauliczny twardy dach jest przenoszony, który przylega płasko do pokładu, aby bezpiecznie zamknąć górny pokład i zmaksymalizować wydajność szeregu paneli słonecznych.
Silent 60 jest również wyposażony w kite żagiel jako pomocnicze źródło napędu, który jest obsługiwany przez zespół składający się z kłonicy i wciągarki na pokładzie dziobowym. Standardowy żagiel to 9m2, a opcjonalnie 13m2. Dla porównania, żagle, które widuje się na plażach, które puszczają kite surferzy, zwykle mają powierzchnię od 5m2 do 15m2.
Konstruktor jednostki twierdzi, że 29-tonowy Silent 60 może poruszać się dzięki kite żaglowi z prędkością od czterech do pięciu węzłów.
Premiera SIlent 60 odbędzie się na targach Cannes Yachting Festival 6-11 września 2022 r.