Audi wprowadza na rynek nową markę pojazdów elektrycznych wyłącznie na rynek chiński. Nowa marka nazwana została po prostu „AUDI” i jest wspólnym przedsięwzięciem z chińskim producentem samochodów SAIC i wyróżnia się przede wszystkim tym, że pozbywa się kultowego logo z czterema pierścieniami.
Pierwszy pojazd nowej, starej marki to po prostu AUDI E concept, który daje wgląd w przyszłość linii pojazdów elektrycznych przeznaczonej wyłącznie dla rynku Chińskiego.
Ten smukły Sportback mierzy 4870 mm długości, 1990 mm szerokości i 1460 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2950 mm – wymiary są podobne do XPeng P7. Design jest tak wyjątkowy, jak to tylko możliwe, wyraźnie dostosowany specjalnie do preferencji chińskich konsumentów.
Ale jedną z najbardziej uderzających cech koncepcji AUDI E jest brak czterech pierścieni. Zamiast tego są podświetlane napisy AUDI, które zdobią przód i tył pojazdu, a także kołpaki kół. Tradycyjną osłonę chłodnicy zastąpiono czarną maskownicą mieszczącą zaawansowane oświetlenie LED i czujniki systemów wspomagania kierowcy.
Wnętrze konceptu to interesujące połączenie luksusu i technologii. Tapicerka z mikrofibry i podświetlane akcenty drewniane tworzą nieco luksusową atmosferę.
Zakrzywiony ekran dotykowy 4K dominuje na desce rozdzielczej, który integruje zestaw wskaźników, system informacyjno-rozrywkowy i cyfrowe lusterka. Obsługiwany przez AI asystent AUDI i dotykowy pasek sterowania AUDI wzmacniają wrażenie high-tech.
Koncepcja AUDI E opiera się na nowej platformie nazwanej „Advanced Digitized Platform” i opracowanej wspólnie przez Audi i SAIC.
Moc pochodzi z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 764 KM i momencie obrotowym 800 Nm, co umożliwia sprint od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy.
Akumulator o mocy 100 kWh zapewnia imponujący zasięg CLTC wynoszący 700 km. Dzięki możliwościom super szybkiego ładowania 800 V kierowcy mogą zwiększyć zasięg o 370 km w zaledwie 10 minut.
Ta nowa strategia marki może wydawać się na początku myląca. Dlaczego Audi miałoby wprowadzić na rynek osobną markę EV, skoro już oferuje w Chinach modele elektryczne, takie jak Q4 e-tron, Q5 e-tron, Q6 e-tron i e-tron GT?
Odpowiedź leży w lokalizacji. Poprzez współpracę z SAIC, Audi chce tworzyć pojazdy elektryczne specjalnie dostosowane do rynku chińskiego, wykorzystując wiedzę SAIC na temat lokalnych preferencji, a jednocześnie zachowując rozpoznawalność marki Audi.
Mówiąc prościej – chińscy klienci nie są zainteresowani europejskimi samochodami Audi. Chcą kupować chińskie samochody elektryczne AUDI.
Jeśli dalej macie wątpliwości dlaczego Niemcy głosowały przeciwko cłom na samochody elektryczne z Chin to ta informacja chyba już rozwiewa wszelkie wasze wątpliwości.
Począwszy od połowy 2025 r. AUDI planuje wprowadzić trzy seryjne EV w segmencie średnich i dużych samochodów.
Czy ta nowa marka znajdzie oddźwięk u chińskich konsumentów, czy po prostu pojawi się jako przemianowane Audi?
Rebranding działa w przypadku chińskich firm, więc Audi prawdopodobnie pomyślało, dlaczego nie miałoby to zadziałać w ich przypadku — dla ich dobra mamy nadzieję, że zadziała.