Motywem przewodnim obecności BMW na CES 2024 będą – zarówno obecne, jak i przyszłe – cyfrowe doświadczenia w samochodzie. Na targach zaprezentowane zostaną nowe produkty z zakresu inforozrywki do obecnych modeli BMW. Jednocześnie
BMW pokaże innowacyjne projekty pozwalające niejako zajrzeć w przyszłość. Odwiedzający będą mogli zdalnie sterować BMW iX i prowadzić go po Silver Lot na terenie targów czy odkrywać z fotela pasażera możliwości, jakie dają podczas jazdy okulary rozszerzonej rzeczywistości.
Poznają także nowe możliwości generatywnej sztucznej inteligencji w inteligentnym asystencie osobistym BMW bazującym na dużym modelu językowym (LLM) Alexa, który umożliwia szybkie odpowiedzi i porady na temat funkcji pojazdu.
„BMW jest synonimem idealnego samochodu do aktywnej jazdy oraz najlepszych cyfrowych doświadczeń” – mówi Frank Weber, członek zarządu BMW odpowiedzialny za rozwój.
„Na targach CES pokażemy nowe treści, nowe możliwości indywidualizacji i nowe gry. Wszystko to na bazie stworzonego przez nas, wydajnego systemu operacyjnego (BMW Operating System). Spojrzymy też w przyszłość: na doskonale zintegrowaną rzeczywistość rozszerzoną i interakcję pomiędzy człowiekiem a maszyną w oparciu o wydajną, niezawodną sztuczną inteligencję.”
Spis treści
BMW Operating System 9: nowe gry w sklepie ConnectedDrive Store w 2024 roku.
Opcjonalna oferta „BMW Digital Premium” daje klientom posiadającym samochód z BMW Operating System 9 dostęp do szerszej gamy produktów w sklepie BMW ConnectedDrive. Oprócz funkcji na żądanie sklep oferuje również stale rozwijający się wybór aplikacji firm trzecich z zakresu muzyki i audio, wiadomości i magazynów oraz gier do systemu inforozrywki. W sklepie dostępnych będzie teraz jeszcze więcej gier do samochodu.
W przyszłości użytkownicy będą mogli również grać za pomocą prawdziwych kontrolerów do gier. Na targach CES 2024 BMW po raz pierwszy zaprezentuje nowy sposób korzystania z nich. Dla przykładu: „Beach Buggy Racing 2” oferuje klientom pełną akcji grę wyścigową, która przywołuje wspomnienia wielkich klasyków na konsole.
Dwóch graczy w pojeździe może, używając kontrolerów do gier, rywalizować ze sobą w trybie podzielonego ekranu. Do systemu inforozrywki będzie można w prosty sposób podłączać dowolne kontrolery do gier z funkcją Bluetooth. Możliwość parowania kontrolerów zostanie udostępniona w ramach aktualizacji BMW Operating System 9 w ciągu tego roku.
Już teraz aplikacja AirConsole umożliwia klientom granie w gry jedno- i wieloosobowe w samochodzie. Dostęp do „gier casualowych” jest łatwy dla każdego. Za kontroler służy smartfon użytkownika umożliwiający prostą obsługę gry, której można się szybko nauczyć. Ich wybór w samochodowej aplikacji AirConsole jest stale uzupełniany.
Oferta BMW Digital Premium dostępna jest opcjonalnie w modelach z BMW Operating System 9 i można ją zasubskrybować online w sklepie ConnectedDrive Store, w aplikacji My BMW lub bezpośrednio w samochodzie.
BMW Digital Premium pozwala klientom korzystać w samochodzie ze wszystkich aplikacji oferowanych w danym kraju, a także pokrywa niezbędny transfer danych. Pakiet oferuje ponadto ulepszone funkcje nawigacji i dodatkowe możliwości indywidualizacji.
Najlepsza rozrywka – dzięki aplikacji wideo w BMW Operating System 8.5 i 9.
Oglądanie treści wideo możliwe będzie teraz nie tylko w BMW serii 7 na ekranie kinowym BMW z Amazon Fire TV na tylnych siedzeniach, ale również na wyświetlaczu centralnym. W ciągu zaledwie kilku miesięcy programiści BMW we współpracy z XPERI Inc. udoskonalili niezwykle popularny już system operacyjny TiVo do odbiorników smart TV pod kątem streamingu wideo w samochodzie, co umożliwiło wprowadzenie do systemu TiVo usługi DTS AutoStage Video.
Oferta rozrywki obejmuje zarówno kanały na żywo, jak i biblioteki multimediów na żądanie z wiadomościami, sportem, rozrywką dla dzieci, filmami i serialami telewizyjnymi. Platforma wprowadzona po raz pierwszy w nowym BMW serii 5 będzie teraz wdrażana w kolejnych luksusowych modelach biznesowych. Od końca 2023 r. dostęp do aplikacji wideo z BMW Digital Premium uzyskają również właściciele kompaktowych modeli z BMW Operating System 9. W 2024 roku dołączą do tego kolejne modele, takie jak BMW X2 i wszystkie modele z nowej rodziny MINI.
Aplikacja wideo jest obecnie dostępna w USA, Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Francji, Włoszech, Niemczech i Hiszpanii, a wkrótce również w Japonii. Na całym świecie dostępnych jest szereg serwisów, w tym Pluto TV, Bloomberg, TED, Yahoo! i Chili. Oprócz tego oferowane są krajowe usługi streamingowe:
• Niemcy: JOYN, ZDF, tagesschau, Deutsche Welle.
• Włochy: RaiPlay
• Francja: TF1
• USA: Tubi, Gusto TV, Journy
• Japonia: Hulu Japan, NHK Plus, NTV NEWS NNN, TVer, WOWOW
Oferta platform streamingu wideo będzie stale rozszerzana i stopniowo wprowadzana w kolejnych krajach.
Przygotowanie do ubieralnych urządzeń przyszłości – lepsze wrażenia z jazdy dzięki okularom rzeczywistości rozszerzonej XREAL Air 2.
Na targach CES BMW po raz pierwszy pokaże, jak okulary rzeczywistości rozszerzonej (AR) mogą w przyszłości wzbogacić wrażenia z jazdy. Odwiedzający będą mogli w ramach przejażdżki po Las Vegas przetestować możliwe zastosowania okularów AR. W okularach „XREAL Air 2” widać wskazówki nawigacyjne, ostrzeżenia o zagrożeniach, treści rozrywkowe, informacje o stacjach ładowania oraz wizualizacje ułatwiające parkowanie doskonale nałożone na rzeczywisty obraz otoczenia.
Wraz z postępem technicznym i pojawianiem się tańszych modeli urządzenia AR i rzeczywistości mieszanej (MR) będą w ciągu najbliższych kilku lat zyskiwać na popularności. W przyszłości urządzenia AR i MR będą mogły dostarczać kierowcom i pasażerom więcej informacji oraz przyjemnych doświadczeń uzupełniających wskazania na ekranach w pojeździe.
BMW pracuje nad rozwojem technologii AR/MR od 2008 roku i bada możliwe zastosowania wyświetlaczy przeznaczonych do noszenia na głowie. Inżynierom BMW i ich partnerom udało się po raz pierwszy zapewnić stabilne wyświetlanie treści rzeczywistości rozszerzonej i mieszanej w dynamicznie poruszającym się pojeździe.
Nawet w trudnych sytuacjach podczas jazdy, takich jak skręcanie, pokonywanie większych nierówności czy przyspieszanie, wyświetlane wskazania pozostają stabilnie nałożone na obraz otoczenia. W tym celu system śledzenia urządzenia AR/MR wymaga połączenia z danymi z czujników pojazdu.
BMW przez lata konsekwentnie gromadziła swoje doświadczenia z urządzeniami AR/MR i prezentowała ich wyniki, począwszy od projektu MINI Augmented Vision (2015), poprzez współpracę z firmą Meta Reality Labs (2022 i 2023), inteligentne okulary ConnectedRide BMW Motorrad po M Mixed Reality Driving Experience. Funkcja Augmented View w obecnych modelach BMW i MINI pokazuje na wyświetlaczu obraz wideo na żywo uzupełniony o dodatkowe informacje, zapewniając kierowcy optymalną orientację podczas korzystania z nawigacji. W obszarze wysoce innowacyjnych aplikacji XR do samochodów BMW Group zgłosiła w ostatnich latach patenty na prawie 70 wynalazków swoich deweloperów.
„Dzięki ostatniej współpracy z Meta Reality Labs i XREAL poczyniliśmy znaczne postępy w przygotowaniach do integracji zewnętrznych urządzeń XR w naszych modelach seryjnych. Jesteśmy dumni z bycia liderem w tej dziedzinie i przygotowani to tego, aby oferować naszym klientom fantastyczne wrażenia z XR w przyszłości” – mówi Peter Lehnert, wiceszef działu Badań, Nowych Technologii i Cyfrowych Innowacji Samochodowych w BMW.
„Cieszymy się niezmiernie na możliwość cyfrowego wzbogacenia rzeczywistego świata poprzez połączenie technologii samochodowych z technologią AR” – mówi Peng Jin, współzałożyciel XREAL. „Efektem tego mogą być zupełnie nowe wrażenia z jazdy i nowe możliwości wykorzystania technologii AR.”
BMW z powodzeniem prowadziła w przeszłości pionierskie prace nad technologiami cyfrowymi – takimi jak dostęp do pojazdu za pomocą BMW Digital Key – i była motorem standaryzacji takich innowacji w całej branży.
Firma jest otwarta na współpracę również z innymi partnerami w obszarze AR/MR. Celem jest ustanowienie branżowego standardu łączenia urządzeń XR z pojazdami w branży CE.
Demo rozwojowe: asystent głosowy BMW wspomagany przez Alexa Large Language Model (LLM) najlepszym ekspertem od pojazdu.
Na targach CES BMW i Amazon zaprezentują możliwości asystenta głosowego LLM bazującego na aktualnym projekcie rozwojowym, który firmy chcą wdrożyć w samochodach seryjnych. Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji zasilanej przez Alexa LLM inteligentny asystent osobisty BMW stanie się najlepszym ekspertem w dziedzinie pojazdu.
Na targach CES odwiedzający będą mogli zobaczyć, jak asystent głosowy dostarcza szybkich wskazówek i odpowiedzi dotyczących funkcji pojazdu w znacznie bardziej ludzki, konwersacyjny sposób, a jednocześnie jest w stanie obsługiwać niektóre funkcje pojazdu.
Inteligentny asystent osobisty BMW od dawna wykorzystuje sztuczną inteligencję do przetwarzania mowy, a ta demonstracja będzie najnowszym dowodem na stałe innowacje dostarczane klientom przez firmę BMW i jej partnerów.
Złożone możliwości przetwarzania umożliwiające interakcje i dialogi podobne do ludzkich nie były jeszcze oferowane w samochodach BMW. Teraz takie możliwości otworzy LLM – model sztucznej inteligencji zaprojektowany do zaawansowanego przetwarzania ludzkiej mowy i generowania odpowiedzi.
BMW działa przy tym z należytą ostrożnością, aby zapewnić klientom bezpieczne i godne zaufania działanie, stale rozwijając możliwości LLM we współpracy z partnerami.
Od czasu wprowadzenia pierwszego inteligentnego asystenta osobistego BMW w 2018 r. interakcja głosowa jest istotną częścią systemu BMW iDrive. Obecnie asystent głosowy daje kierowcom możliwość obsługi wielu funkcji pojazdu, tak aby mogli stale trzymać ręce na kierownicy i patrzeć na drogę.
Dzięki wykorzystaniu Alexa Custom Assistant firmy Amazon – rozwiązania opartego na technologii Alexa i umożliwiającego firmom tworzenie własnych spersonalizowanych asystentów głosowych – kolejna generacja inteligentnego asystenta osobistego BMW w pojazdach z BMW Operating System 9 zyska w ciągu bieżącego roku dodatkowe możliwości.
Wspólny projekt rozwojowy z Valeo toruje drogę dla zdalnej funkcji „valet parking”.
BMW i Valeo zawarły strategiczne partnerstwo w celu wspólnego opracowania zautomatyzowanych rozwiązań parkingowych poziomu 4. nowej generacji, w tym rozwiązań w zakresie automatycznej funkcji „valet parking” (AVP). Dzięki tej funkcji kierowca będzie mógł zostawić swój samochód w wyznaczonym miejscu, a następnie pojazd sam wyszuka wolne miejsce parkingowe, zaparkuje na nim, a później wróci nawet do kierowcy do strefy odbioru. Takie rozwiązanie można oprzeć na systemie autonomicznej jazdy lub na zdalnej funkcji „valet parking”.
Odwiedzający targi CES 2024 będą mieli okazję osobiście wypróbować zdalne parkowanie. Zdalne sterowanie zapewnia pełną kontrolę w takich sytuacjach jak skomplikowane lub nieznane otoczenie, które mogą być trudne dla w pełni autonomicznych systemów.
Dzięki zaawansowanej technologii i obrazowi z kamery na żywo zdalne sterowanie nawiguje i przemieszcza pojazd, umożliwiając jego ostrożne parkowanie i ponowny odbiór. Technologię będzie można w przyszłości wykorzystać na przykład do parkowania na różnego rodzaju imprezach czy lotniskach oraz w logistyce.