Jeśli coś ma być największe, to musi być zbudowane w Dubaju. To stwierdzenie staje się synonimem niemal wszystkiego, co buduje się na lądzie – od drapaczy chmur po hotele i muzea. Najnowszym z nich jest międzynarodowe lotnisko Al Maktoum w Dubaju, pierwsze na świecie specjalnie wybudowane lotnisko, które do 2050 roku ma stać się największym lotniskiem na świecie, obsługującym do 255 milionów pasażerów rocznie!
Lotnisko w Jebel Ali, znane również jako Dubai World Central zajmuje powierzchnię 14 000 hektarów. Dla porównania, znane międzynarodowe lotnisko w Los Angeles rozciąga się na 1 400 hektarach, a międzynarodowe lotnisko im. Johna F. Kennedy’ego (29 milionów pasażerów rocznie) rozciąga się na 2 000 hektarach. Jak wypada na tym tle planowany Centralny Port Komunikacyjny? Jego powierzchnia będzie wynosić skromne ok. 2 700 ha.
Projekt o wartości 33 miliardów dolarów został uruchomiony 13 lat temu z zamysłem obsługi ruchu towarowego. Dziesięć lat temu Dubai World Central rozpoczął obsługę pasażerów, a do 2050 roku będzie w stanie obsłużyć do 255 milionów pasażerów, przy czym pierwsza faza budowy ma zostać zakończona do 2030 roku.
Międzynarodowy Port Lotniczy w Dubaju zajmuje obecnie 2900 hektarów i w 2022 roku obsłużył 66,1 miliona pasażerów. Warszawskie Okęcie (830 ha) w tym samym roku obsłużyło 3,12 miliona pasażerów.
W 2030 roku Międzynarodowy Port Lotniczy Al Maktoum będzie zawierał centrum logistyczne, luksusowy ośrodek golfowy, obiekt handlowo-wystawienniczy z 3 milionami metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej, dzielnicę handlową oraz część mieszkaniowo-hotelowa.