9 kwietnia bieżącego roku firma Panasonic zaprezentowała koncepcyjny przeźroczysty ekran Oled na Salone del Mobile, największej na świecie i najbardziej prestiżowej wystawie mebli i sprzętu związanego ze stylem życia. Innowacyjna koncepcja jest częścią instalacji przygotowanej przez szwajcarską markę meblarską Vitra.
Telewizor inny niż wszystkie
Ekran OLED dotychczas kojarzył się użytkownikom sprzętu RTV z kilkudziesięciocalowym prostokątem umieszczonym najczęściej na ścianie przed kanapą. Firma Panasonic postanowiła zaprezentować nieco inną koncepcję udowadniając, że wnętrze z olbrzymim telewizorem może wyglądać stylowo i nowocześnie. Przeźroczysty ekran OLED przypomina oszkloną gablotę — panel wyglądający jak tafla szkła jest otoczony drewnianą ramą. Dopiero po włączeniu urządzenia szyba okazuje się ekranem OLED wyświetlającym obraz w pięknych i soczystych barwach. Taki styl doskonale wkomponuje się w styl każdego nowocześnie urządzonego wnętrza.
Przeźroczysty ekran jest efektem projektu badawczo-koncepcyjnego zrealizowanego przez firmy Panasonic i Vitra. W trakcie serii warsztatów fachową wiedzę firmy Vitra w zakresie projektowania mebli i wystroju wnętrz połączono z zaawansowanymi technologiami firmy Panasonic, których celem jest poprawa jakości życia użytkowników. W ramach tego przedsięwzięcia opracowano szereg pomysłów na wykorzystanie nowej technologii do płynnej integracji sprzętu audiowizualnego z przestrzenią mieszkalną. Przeźroczysty ekran OLED jest pierwszym z takich pomysłów zrealizowanych w praktyce.
Wyświetlacz OLED, zaprojektowany przez pochodzącego ze Skandynawii Daniela Rybakkena oraz studio Panasonic Design Kyoto, jest wykonany między innymi z drewna, metalu i szkła. Podzespoły technologiczne zostały ukryte w drewnianej ramie, która stanowi jednocześnie statyw urządzenia. W ramie osadzono także dyskretne oświetlenie poprawiające wrażenia z oglądania wyświetlanego obrazu i podkreślające estetykę sprzętu.
Panasonic nie przedstawił planów komercjalizacji przeźroczystego ekranu OLED, jednak deklaruje, że aktywnie analizuje informacje zwrotne na temat urządzenia oraz oczekiwania rynku.