Pałac Buckingham ujawnił we wtorek pierwszy oficjalny portret króla Karola III od czasu jego koronacji, a jego jaskrawe czerwone pociągnięcia pędzlem budzą konsternację obywateli.
Obraz o wymiarach 2.6 na 2 metry jest dziełem brytyjskiego artysty Jonathana Yeo, który przez całą swoją karierę malował ważne tematy, w tym byłego brytyjskiego premiera Tony’ego Blaira, aktorkę Nicole Kidman i działaczkę edukacyjną Malalę Yousafzai.
Yeo, który rozpoczął projekt, gdy Karol był jeszcze księciem Walii, przedstawia monarchę ubranego w mundur Gwardii Walijskiej z mieczem w dłoni na ognistoczerwonym tle, które wydaje się niemal połykać go w całości.
„Podobnie jak motyl, który namalowałem unoszący się nad jego ramieniem, ten portret ewoluował wraz ze zmianą roli króla w naszym życiu publicznym” – stwierdził artysta w oświadczeniu wydanym przez Pałac Buckingham.
„Robię, co w mojej mocy, aby uchwycić doświadczenia życiowe wyryte na twarzy każdej osoby. W tym przypadku moim celem było również nawiązanie do tradycji portretu królewskiego, ale w sposób odzwierciedlający monarchię XXI wieku, a przede wszystkim przekazanie głębokiego człowieczeństwa bohatera”.
Yeo odbył cztery spotkania z królem, a także pracował na podstawie rysunków i fotografii dostrczonych przez pałac.
Choć uznany artysta tworzy głównie w technice olejnej, zajmuje się także innym medium: kolażem. W 2007 r., po tym jak nie udało się zrealizować zamówienia na namalowanie byłego prezydenta USA George’a W. Busha, zdecydował się (jak podaje jego strona internetowa) złożyć „ironiczny hołd”, łącząc wycinki z hardkorowych magazynów pornograficznych, aby stworzyć portret ówczesnego prezydenta USA. satyra na „zakładaną wyższość moralną skrajnej prawicy w amerykańskiej polityce”.
Praca została zamówiona z okazji 50 rocznicy członkostwa Karola w fundacji The Drapers Company, która finansuje inicjatywy edukacyjne oraz inne działania filantropijne i będzie wystawiana publicznie od 16 maja do 14 czerwca w Philip Mold Gallery w Londynie. Od końca sierpnia portret będzie wisiał w Drapers’ Hall obok innych portretów królewskich.
Podobno król Karol i królowa są zadowoleni z portretu — Yeo powiedział BBC, że Camilla po zobaczeniu efektu końcowego stwierdziła: „Tak, masz go”, podczas gdy monarcha był „lekko zaskoczony mocnym kolorem, ale poza tym uśmiechał się z aprobatą”.