Według dyrektora zarządzającego terminalu International Car Operators Marca Adriansensa, 6 kwietnia w porcie Zeebrugge utknęło około 8000 nowych samochodów po zablokowaniu eksportu przez belgijskich celników. Wszystko przez sankcje nałożone na Rosję po bandyckim ataku na Ukrainę.
Pojazdy prawdopodobnie zostały zakupione przed wprowadzeniem sankcji wobec Rosji za inwazję na Ukrainę, nie mogą już być dostarczane do klientów w Rosji.
„W tej chwili w Zeebrugge utknęło 8000 samochodów, a połowa z nich to luksusowe samochody, które zostały zablokowane z powodu nałożonych wcześniej sankcji” – wyjaśnił prezes portu.
Spis treści
Zablokowany eskport
Port obecnie radzi sobie z nadwyżką pojazdów, jednak jak przyznaje Adriansen utrzymywanie takiej ilości nieodebranego towaru nie będzie mogło trwać w nieskończoność.
„Możemy tu pomieścić do 10 000 pojazdów, więc wciąż jest miejsce, ale nie będziemy w stanie wypełnić portu tymi wszystkimi zablokowanymi samochodami” – ostrzegł urzędnik portowy.
Przed rosyjską inwazją na belgijskie samochody eksport samochodów był znaczącym źródłem handlu między dwoma narodami. Według statystyk Narodowego Banku Belgii w latach 2017-2019 Belgia wyeksportowała do Rosji towaru za około 2,6 mld euro.
Według terminalu International Car Operators potencjalny rynek eksportowy to ponad 120 tys. samochodów, który może zostać utracony z powodu sankcji wobec Rosji.
Sytuacja jest pod kontrolą
„Sytuacja prawdopodobnie nie poprawi się w najbliższym czasie”, ostrzegł Adriansens, „dlatego szukamy alternatywnych rynków”.
Od czasu wprowadzenia sankcji wobec Rosji, belgijskie organy celne przeszukały ponad 24 tys. kontenerów w belgijskich portach, aby zapewnić zgodność z międzynarodowymi sankcjami nałożonymi na Rosję.
Zajęto już trzy kontenery z towarami luksusowymi kierowanymi do Rosji.
Belgijskie władze finansowe zablokowały również oszałamiającą kwotę 197 miliardów euro w rosyjskich transakcjach finansowych za pośrednictwem belgijskich banków w ramach próby ograniczenia Rosji na międzynarodowych rynkach finansowych.