Bentley świętuje 70 lat od rozpoczęcia produkcji R-Type Continental – jednego z najbardziej znanych samochodów w 103-letniej historii firmy i pierwszego Bentleya noszącego nazwę Continental. Z zaledwie 208 wyprodukowanymi egzemplarzami, R-Type Continental był tak rzadkim widokiem w latach pięćdziesiątych, jak jest dzisiaj – ale przeszedł do historii jako wzorzec Bentleya i ucieleśnienie DNA marki Grand Touring. Jego etos i wygląd zewnętrzny były inspiracją dla pierwszego Continental GT w 2003 roku i od tego czasu inspiruje zespoły Bentley Design.
Podczas gdy pierwszy prototyp R-Type Continental (znany jako „Olga” dzięki rejestracji OLG490) był na drogach w sierpniu 1951 roku, samochód wszedł do produkcji dopiero w maju 1952 roku, a dostawy do klientów rozpoczęły się w czerwcu. W tamtym czasie był to najszybszy czteromiejscowy samochód na świecie – płaszcz, który został odebrany przez współczesnego Continental GT w 2003 roku. Był również najdroższy – 6928 funtów – prawie cztery razy więcej niż średnia z 1952 roku. Cena domu w Wielkiej Brytanii.
Kultowy R-Type Continental
Pomysł głównego inżyniera projektów Ivana Everndena i głównego stylisty Johna Blatchleya, R-Type Continental został w pewnym okresie opisany przez magazyn Autocar jako „nowoczesny magiczny dywan, który unicestwia wielkie odległości”.
Dwa przedwojenne autokary specjalne, „Embiricos” Bentley i Mk V Corniche, pokazały zalety ulepszonej aerodynamiki. Na początku lat 50. Ivan Evernden czerpał inspirację z tych niepowtarzalnych kreacji, aby stworzyć eleganckie coupé oparte na sedanie R-Type Bentley. Moc sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 4566 cm3 zwiększono ze 140 do 153 KM, a skrzynia biegów miała wyższe przełożenie końcowe. Prototyp miał średnią prędkość 118,75 mil na godzinę na pięciu okrążeniach (z najlepszym okrążeniem wynoszącym nieco poniżej 120 mil na godzinę) na pochylonym torze Montlhèry w pobliżu Paryża.
Aby utrzymać wagę docelową, konstruktorzy nadwozi HJ Mulliner wykonali nadwozie, ramy okienne, obramowanie przedniej szyby, podświetlenie, ramy siedzeń i zderzaki z aluminium. Nawet przy zredukowanej masie wybór opon był krytyczny; nie istniała standardowa opona drogowa, która mogłaby przewozić dwutonowy samochód z prędkością przekraczającą 115 mil na godzinę, a opony Dunlop Medium Distance Track zostały określone.
Pierwszy produkcyjny model został dostarczony właścicielowi w czerwcu 1952 roku, a do zakończenia produkcji w 1955 roku wyprodukowano 208 egzemplarzy R-Type Continental. Spośród nich 193 zostały zbudowane przez HJ Mullinera. Inne to Park Ward (cztery dropheady i dwa coupé), Franay (pięć), Graber (trzy) i Farina (jeden).
JAS 949
Kolekcja Bentley Heritage jest dumnym właścicielem podwozia R-Type Continental BC16C o rejestracji JAS 949. „JAS” został zbudowany w 1953 roku i dostarczony pierwszemu właścicielowi, Dr Rowlandowi Gueninowi ze Szwajcarii w grudniu 1953 roku. Został zamówiony w kolorze Ivory with Red wnętrze i ręczną skrzynię biegów, specyfikację, którą zachowuje do dziś wraz z oryginalnym silnikiem o pojemności 4,6 litra. Firma Bentley Motors nabyła JAS 949 w 2001 roku i utrzymała go w doskonałym porządku mechanicznym, jednocześnie zachowując jego patynę. Samochód jeździ regularnie i często pojawia się na wystawach w kampusie Bentley oraz na imprezach na całym świecie.
Współczesna interpretacja
Wszystkie trzy nowoczesne generacje Continental GT mają wygląd zewnętrzny inspirowany modelem R-Type Continental. Elegancka „linia mocy”, która biegnie wstecz od przedniego nadkola, muskularny i wyrazisty tylny nadkola oraz wdzięcznie opadająca linia dachu to współczesna interpretacja tych samych cech z R-Type Continental, zapewniająca nowoczesnemu Continental GT tę samą równowagę między wdzięk, piękno i mocna postawa jako jej przodka. Podobnie zdolność nowoczesnego Bentleya do przewożenia czterech dorosłych osób z bagażem z dużą prędkością na duże odległości w wyjątkowym komforcie ma swoje korzenie w tym 70-letnim arcydziele. Najnowsza iteracja, Continental GT Speed, dodaje jeszcze ostrzejsze osiągi dynamiczne do szerokiego i niezrównanego zestawu możliwości Continental.
Aby uczcić rocznicę, firma Bentley opublikowała zdjęcia GT Speed wraz z JAS 949, nakręcone w Oulton Park w Cheshire.