W tym roku Audi Tradition weźmie udział w ponad dwudziestu krajowych oraz międzynarodowych spotkaniach i zlotach, świętując w ten sposób wyjątkową rocznicę. Dokładnie czterdzieści lat temu cztery pierścienie zaprezentowały model Audi quattro, wkraczając w ten sposób do segmentu premium. W kalendarzu zlotów tradycyjnie znajdują się takie wydarzenia jak Goodwood Festival of Speed, Classic Days na zamku Dyck, Rajd Eifel w Daun oraz Donau Classic. Na każdym z nich, w ramach swej urodzinowej podróży, zagości jubilat – Audi quattro.
Tegoroczny program imprez rozpoczyna się wraz z Bremen Classic Motorshow (31 stycznia do 2 lutego). Dział AUDI AG zajmujący się historią marki zagości również na GP Ice Race w Zell am See (1-2 lutego), gdzie Audi quattro Rallye S1 driftować będzie po zamarzniętym jeziorze. Kolejnym ważnym spotkaniem będzie tradycyjnie wystawa klasycznych pojazdów „Techno Classica” w Essen (25-29 marca). Audi Tradition będzie miało swoje stoisko w hali nr 4, a hasłem przewodnim tej ekspozycji będzie „40 lat quattro – napęd na cztery koła na co dzień”. Na stoisku ujrzeć będzie można cały wachlarz dawnych modeli quattro.
Ogromne poruszenie na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej w Genewie w roku 1980 wywołało sportowe coupé z napędem na cztery koła. Audi quattro było pierwszym samochodem o tak wysokich osiągach oferowanym z napędem na cztery koła. Wcześniej taka koncepcja napędu zarezerwowana była dla ciężarówek i samochodów terenowych. Pomysł na samochód osobowy z napędem na cztery koła narodził się zimą na przełomie lat 1976/1977, podczas jazd testowych VW Iltis – terenowego pojazdu konstruowanego wtedy przez Audi dla niemieckiej armii. Doskonałe właściwości jezdne tej terenówki na lodzie i w śniegu, skłoniły inżynierów Audi do zamontowania układu napędu na cztery koła z VW Iltis do produkowanego seryjnie Audi 80.
Kolejne testy przyniosły konstruktorom ogromne zadowolenie. W ich wyniku powstało sportowe Audi Coupé, nazwane po prostu quattro. Jego 147 kW/200 KM mocy pochodziło ze wzmocnionej wersji 2.2-litrowego, turbodoładowanego, pięciocylindrowego silnika zaprezentowanego po raz pierwszy jesienią 1979.
Audi quattro zadebiutowało w sportach motorowych na początku roku 1981 na Rajdzie Jänner w Austrii. Dynamiczny napęd na cztery koła rodem z Ingolstadt zrewolucjonizował w ten sposób rajdy i wyścigi samochodowe na całym świecie.
Rocznica ta, to wystarczający powód, by w tym roku Audi Tradition wyprowadziło z garażu kilka ze swych klasycznych modeli Audi quattro i pokazało je podczas szeregu imprez w całym sezonie zlotów pojazdów historycznych. Lista imprez na których pokaże się w tym roku Audi Tradition zawiera takie wydarzenia jak Goodwood Festival of Speed w Anglii (9-12 lipca), Rajd i Festiwal Eifel w Daun (23-25 lipca), Classic Days na zamku Dyck w Jüchen (31 lipca – 2 sierpnia), Donau Classic w Ingolstadt (18-20 lipca), Heidelberg Historic w okolicach Neckarsulm (9-11 lipca) oraz Sachsen Classic w Zwickau (13-15 sierpnia). Cztery pierścienie zaznaczą swą obecność również na wyścigu górskim Rossfeld Bergrennen w Berchtesgaden (25-27 września), na Audi RegioSprint w Ingolstadt (25 kwietnia) oraz po raz pierwszy w historii na Copenhagen Historic Grand Prix (1-2 sierpnia). Zabytkowe motocykle oraz historyczny model Auto Union Typ C pojawią się też na Sachenring Classic w Hohenstein-Ernstthal (8-10 maja). Zamknięcie tegorocznego sezonu wyznaczą tradycyjnie giełdy modelików aut w Audi Forum Neckarsulm (8 listopada) oraz w Audi Forum Ingolstadt (29 listopada).