Audi poczyniło ważne kroki na drodze do swojego debiutu w słynnym Rajdzie Dakar w styczniu 2022 roku. Innowacyjny, koncepcyjny prototyp budowany specjalnie z przeznaczeniem na najtrudniejszy na świecie rajd typu cross-country, jest już niemal skończony. Pierwsze testy planowane są na połowę tego roku. Zarządzanie projektem w ramach zobowiązań koncernu do wystawienia fabrycznego zespołu w sportach motorowych przejął Andreas Roos, który w Audi Sport odpowiadał ostatnio za udany program DTM.
„Zgłaszając swoje uczestnictwo w Rajdzie Dakar 2022, pozostajemy wierni naszej filozofii wystawiania najpierw w sportach motorowych nowych rozwiązań technicznych, które są przełomowe i które w przyszłości mogą być użyte w samochodach produkowanych seryjnie” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny za wszystkie działania Audi w zakresie sportów motorowych. „W naszej rajdowej historii był to na przykład układ napędowy quattro, a teraz, w Rajdzie Dakar, przetestujemy w ekstremalnych warunkach podzespoły przyszłych elektrycznych układów napędowych. Jednocześnie mamy zamiar dostarczyć klientom i kibicom Audi wielu ekscytujących wrażeń.”
„Projekt Dakar to ogromne wyzwanie dla całego zespołu” – mówi Andreas Roos. „Mamy napięty harmonogram realizacji naszej innowacyjnej koncepcji. Jesteśmy pierwszym na świecie producentem, który weźmie udział w Rajdzie Dakar w samochodzie z elektrycznym układem napędowym. Wszyscy w zespole pracują na najwyższych obrotach, byśmy byli gotowi na czas.”
Innowacyjny prototyp wykorzystuje zespół generatora-silnika (motor-generator unit – MGU), który Audi opracowało od podstaw z myślą o wyścigach Formuły E w sezonie 2021. Wykorzystane zostaną trzy silniki: „Będziemy mieli jeden MGU na przedniej osi i jeden na osi tylnej. Trzeci MGU służyć będzie jako generator do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy” – mówi Roos. „Oczywiście musimy wprowadzić modyfikacje, ponieważ pustynia dostarcza zupełnie innych wyzwań niż wyścigi Formuły E, w których w tym sezonie uczestniczymy. Będziemy się mierzyć z piaskiem, bardzo długimi etapami, tzw. hopkami, ale w zasadzie możemy bazować na doświadczeniu z Formuły E i z naszych prototypów Le Mans z e-tron quattro na czele.”
Akumulator wysokiego napięcia, który zostanie użyty w samochodzie przygotowywanym na Rajd Dakar, będzie opracowany przez Audi we własnym zakresie. W Formule E jest inaczej: to element dostarczany przez jednego dostawcę dla wszystkich zespołów biorących udział w tej serii wyścigów. Energię do ładowania akumulatora dostarczy natomiast czterocylindrowy silnik TFSI rodem z DTM. „Ten silnik jest niewiarygodnie wydajny i najnowocześniejszy pod względem masy i zużycia paliwa” – mówi Andreas Roos. „Ważne jest to, że nasz układ napędowy jest w pełni elektryczny. Silnik TFSI jest wykorzystywany tylko do ładowania akumulatorów na odcinkach specjalnych. Akumulatory muszą być ładowane podczas jazdy, ponieważ na pustyni nie ma obecnie innych możliwości, by to zrobić.” Audi planuje, że na wszystkich odcinkach dojazdowych samochód będzie jeździł wyłącznie na napędzie elektrycznym.
„Rajd Dakar jest wyjątkowy. To jedna z ostatnich wielkich przygód na świecie” – mówi Sven Quandt, szef zespołu Q Motorsport, który wspólnie z Audi Sport weźmie udział w tej pustynnej imprezie. „Jestem przekonany, że dzięki udziałowi w Rajdzie Dakar marka może wiele zyskać. Zwłaszcza konsekwentnie podążając dalej drogą, którą obrała w przypadku elektrycznego układu napędowego.”
„Dobra strategia partnerska jest kluczowa by osiągnąć sukces w sportach motorowych” – mówi Julius Seebach. „Q Motorsport to doświadczony partner z potwierdzonym doświadczeniem w Dakarze. Na maj planujemy kolejne, bardzo ważne wydarzenie: prezentację składu kierowców Audi na Rajd Dakar 2022.”
Pierwszy prototyp Audi na Rajd Dakar powstaje w Audi Sport w Neuburgu nad Dunajem. Ukończenie prac planowane jest na koniec czerwca, a w lipcu odbędzie się jego światowa premiera. Następnie, jeszcze przez Rajdem Dakar, który startuje w styczniu 2022 roku, planowana jest faza intensywnych testów.