Audi seria Q zadebiutowała w 2005 roku podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie z modelem Q7. Był to pierwszy SUV marki, który został zbudowany na tej samej platformie, co ówczesne Porsche Cayenne. Aktualnie linia Q składa się z siedmiu modeli, z czego trzy z nich są w wersji elektrycznej.
Spis treści
Nowe Q8: Największy Q w najlepszej formie
Audi Q8, który zadebiutował w 2018 roku, jest największym modelem marki. Jego znakiem szczególnym jest opadający dach, który nadaje mu dynamiczną sylwetkę coupé. Z tego względu, mimo swoich rozmiarów, Q8 wygląda bardzo dynamicznie i nawiązuje do sportowego charakteru Audi. Oprócz standardowej wersji dostępne są również modele SQ8 i RS Q8 z 4-litrowym silnikiem TFSI, który generuje 507 koni mechanicznych w wersji SQ8 i aż 600 koni w RS Q8.
Model właśnie doczekał się pierwszego liftingu. Z wyglądu zmienił się grill, który teraz ma nowy wzór, nawiązujący do sportowych wersji Audi, a także obręcze kół, zderzaki i listwy. Największą i najbardziej znaczącą zmianą są jednak światła. Teraz w Q8 dostępne są reflektory HD Matrix LED i światła laserowe jako dodatkowe światła drogowe. Reflektory te posiadają cyfrowe światła do jazdy w dzień i możliwość wyboru sygnatury świetlnej, którą można zmieniać z poziomu menu (dostępne są cztery różne konfiguracje wzorów).
Również cyfrowe tylne światła OLED mają teraz możliwość wyboru jednego z czterech wzorów. Oprócz tego samochód został odświeżony w środku. Q8 otrzymało nowy, odświeżony Virtual Cockpit z większą rozdzielczością i nowymi grafikami oraz nowy ekran centralny z nowymi aplikacjami i widżetami.
Nowe Q8 będzie dostępne z dwoma silnikami – 3-litrowym dieslem z mocą 231 lub 286 KM oraz 3-litrowym TFSI o mocy 340 koni mechanicznych. Całość uzupełni wersja SQ8 z benzynowym V8 TFSI o mocy 507 koni mechanicznych.
Q7: ten, który to wszystko rozpoczął
Audi Q7, produkowane od 2005 roku, było pierwszym SUV-em z Ingolstadt. W pierwszej generacji były dostępne silniki benzynowe oraz diesla. Mimo że w planach była wersja hybrydowa już w tej wersji modelu, to pojawiła się ona dopiero w drugiej generacji. Q7 produkowany w latach 2005-2009 był dostępny z silnikami 3.6 oraz 4.2 FSI oraz 3.0, 4.2 i 6.0 TDI.
W 2010 roku model przeszedł lifting, który nie tylko odświeżył jego wygląd, ale przede wszystkim wprowadził nowe silniki oraz skrzynie biegów. Z produkcji wycofano motor 3.6 FSI na rzecz silnika 3.0 TFSI o mocy 272 KM oraz motor 4.2 FSI na rzecz 3.0 TFSI o mocy 333 KM. Wprowadzono również nową, 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów, zrobioną na bazie poprzedniej 6-biegowej skrzyni Tiptronic.
Druga generacja Audi Q7 zadebiutowała w 2015 roku. Auto było teraz znacznie lżejsze, bo nadwozie wykonano ze stopu stali i aluminium. Q7 wzbogaciło się też o zupełnie nowy Virtual Cockpit oraz światła Matrix Led, które stały się znakiem charakterystycznym nowych modeli z Ingolstadt. Nowe Q7 otrzymało nowe silniki benzynowe i diesla. 3.0 (333 KM) TFSI oraz 3-litrowe TDI w dwóch wariantach mocy – 218 i 272 konie mechaniczne. Pojawiła się również odmiana SQ7 z 4-litrowym silnikiem TDI o mocy 435 KM.
Druga generacja Q7 w 2019 roku przeszła lifting. Model mocno zmienił się zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Z przodu auto otrzymało nowy grill, zderzak oraz reflektory w nowym kształcie. Z kolei z tyłu pojawiły się węższe lampy z odświeżonym wzorem świateł LED, które połączone są chromowaną listwą. Wnętrza auta zostało kompletnie odmienione i zastosowano w nim wnętrze z modelu Q8.
Rozszerzono również gamę silnikową – do oferty dołączyła wersja hybrydowa (mild-hybrid) 60 TFSI e-quattro o mocy 456 koni mechanicznych, uzupełniając silniki spalinowe i diesla. Zmiany dotyczyły również wersji SQ7. W tym przypadku otrzymała również ona nowy silnik – 4-litrowe benzynowe V8 o mocy 507 koni mechanicznych.
W 2023 model również przeszedł kolejne odświeżenie i już za chwilę nowa wersja Q7 będzie dostępna w konfiguratorze Audi. Główną zmianą będą nowe reflektory, wykorzystujące najnowszą technologię HD Matrix LED oraz światła laserowe. Model otrzyma również nowy grill, podobny do tego, który pojawi się w nowym Q8. Z tyłu również pojawią się nowe lampy z odświeżonym wzorem świetlnym.
Q5: idealny balans
Był to drugi SUV Audi, który łączył w sobie elementy modeli Q7 i A4. Wygląd odziedziczył po większym SUV-ie, a część rozwiązań mechanicznych i technologicznych z modelu A4. Dzięki temu stał się idealnym kompromisem między przestronnością SUV-a oraz mobilnością w mieście, którą oferuje sedan. Pierwsza generacja zadebiutowała z trzema wariantami silnikowymi – jednym silnikiem benzynowym i dwoma jednostkami TDI.
Silnik benzynowy 2.0 TFSI o mocy 211 koni mechanicznych jest tym samym motorem, który był wykorzystywany właśnie w modelu A4. W przypadku silników wysokoprężnych Q5 oferowało motory 2 i 3-litrowe o mocy 170 i 240 koni mechanicznych. W przypadku silnika benzynowego i 3.0 TDI zastosowano również nową dwusprzęgłową skrzynię biegów z siedmioma biegami S-tronic.
W 2012 roku model przeszedł lifting. Zmiany dotyczyły głównie przemodelowania i odświeżenia reflektorów, grilla oraz zderzaków. Więcej zmian można było zauważyć w gamie silnikowej – był to pierwszy SUV marki, w którym pojawiła się jednostka hybrydowa. Do oferty wprowadzono wersję z silnikiem 2.0 TFSI z dodatkowym silnikiem elektrycznym o mocy do 40 kW (54 KM) i łącznie generującą 245 koni mechanicznych.
Ze stałą prędkością 60 km/h, hybrydowe Q5 mógł przejechać do trzech kilometrów korzystając jedynie z energii elektrycznej, a maksymalna prędkość w tym trybie jazdy wynosiła 100 km/h. Wprowadzono również wersję usportowioną SQ5 z 3-litrowym silnikiem TDI o mocy 313 koni mechanicznych. Z kolei rok później do oferty dołączyła wersja SQ5 z silnikiem benzynowym 3.0 TFSI o mocy 354 KM.
W 2016 roku pojawiła się druga generacja modelu Q5, która odświeżyła i dostosowała wygląd do ówczesnych modeli Audi – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Zmieniono lampy z przodu na bardziej podłużne, zastosowano nowy i większy grill, dodano przetłoczenia na całym nadwoziu oraz zmieniono lampy tylne. Samochód stał się dłuższy i niższy od swojego poprzednika.
Druga generacja swój lifting otrzymała w 2020 roku, kiedy dostosowanojej wygląd do nowej linii stylistycznej Audi. Zmieniono lampy, zderzaki oraz wnętrze, a także zastosowano grill singleframe. Q5 otrzymało nowe LED-owe światła z przodu i z tyłu. Odświeżona wersja zadebiutowała z silnikiem 2.0 TDI, do którego później dołączyły pozostałe jednostki – dwa kolejne warianty TDI, V6 TDI i dwa 2-litrowe silniki TFSI.
Do gamy trafiły również dwie wersje hybrydowe plug-in. W 2020 roku zaprezentowano również Q5 w wersji Sportback. Model miał niżej poprowadzoną linię dachu, charakterystyczną dla samochodów coupe i został stworzony już na wersji po liftingu i jest dostępny z silnikami hybrydowymi.
Model Q5 stał się jednym z najpopularniejszych modeli Audi, również dzięki atrakcyjnym pakietom i finansowaniu. Aktualnie jest on dostępny w ofercie Audi Business Edition, która pozwala klientom na wybór dodatkowego wyposażenia wybranego modelu w atrakcyjnej cenie.
Składają się na to: wyposażenie z zakresu komfortu, pakiety stylistyczne wewnętrzne i zewnętrzne, nowoczesne systemy multimedialne i zaawansowane systemy wsparcia, co pozwala dostosować samochód do własnych potrzeb i preferencji. Oferta dotyczy modeli:
- Q5 w wersji Advanced 40 TDI quattro S tronic lub S line 40 TDI quattro S tronic z wyposażeniem dodatkowym o minimalnej wartości 30 tys. zł
- Q5 Sportback w wersji Advanced 40 TDI quattro S tronic lub S line 40 TDI quattro S tronic z wyposażeniem dodatkowym o minimalnej wartości 30 tys. zł
Q3: duży, ale do miasta
Produkcja Audi Q3 rozpoczęła się w 2011 roku i był to samochód o praktyczności hatchbacka i możliwościach SUV-a. W momencie premiery był dostępny z trzema silnikami – dwa 2-litrowe TFSI (170 i 211 KM) oraz 2-litrowe TDI o mocy 140 KM. Wszystkie z nich były dostępne z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub automatyczną 7-biegową skrzynią biegów S-tronic.
W 2013 roku ukazała się wersja RS Q3 wyposażona w 2.5-litrowy silnik TFSI o mocy 360 koni mechanicznych. Wyglądem model wyróżniał się grillem w kształcie plastra miodu, wstawkami aerodynamicznymi, dyfuzorem oraz wentylowanymi i nawiercanymi tarczami hamulcowymi.
Model stosunkowo szybko doczekał się liftingu, bo już w 2015 roku, kiedy otrzymał nowy grill singleframe oraz nowe zderzaki. Zmiany zewnętrzne nie były radykalne, jednak mocno rozszerzono gamę silników dostępnych w modelu Q3. Był on oferowany z silnikami TFSI o pojemności 1.4 i 2.0 oraz 2- i 3-litrowymi TDI.
Najnowsza odsłona Q3 zadebiutowała w 2018 roku i stała się z wyglądu bardziej muskularna i sportowa. Jej wyróżnikiem są charakterystyczne lampy przednie z łezkami, podobne do modelu A3, sześciokątny grill i wielokątne lampy tylne. Rok później zadebiutowała wersja Sportback oraz sportowa odmiana RS Q3 (zarówno w wersji klasycznej, jak i Sportback).
Q3 jest dostępny z silnikami TFSI o pojemności 1.4, 1.5 oraz 2.0 oraz 2-litrowym TDI. Modele RS Q3 i RS Q3 Sportback napędza 2.5-litrowe TFSI o mocy 400 KM.
Q e-tron: elektryczna przyszłość
Pierwszym elektrycznym SUV-em produkowanym na szeroką skalę był e-tron – pierwszy model elektryczny opracowany od podstaw dla tego napędu. Oprócz przednich reflektorów, grilla i połączonych lamp tylnych, charakterystycznym elementem były opcjonalne kamery zamiast lusterek bocznych, które przekazywały obraz na ekrany umieszczone na wewnętrznych krawędziach drzwi.
Model był oferowany w dwóch wariantach silnikowych z napędem quattro – 230 KW (313 KM) oraz 161 KW (335 KM). W 2019 roku powstał również wariant Sportback. W 2020 roku gamę rozszerzoną o model e-tron S z trzema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 503 koni mechanicznych. Akumulator o pojemności 95 kWh pozwala przejechać na jednym ładowaniu do 360 kilometrów.
Pod koniec 2022 roku auto przeszło lifting i od tamtej pory znane jest jako Q8 e-tron. Zmienił się przedni zderzak oraz reflektory. Podobnie jak w przypadku wersji spalinowej, zastosowano tu reflektory HD Matrix LED i światła laserowe jako dodatkowe światła drogowe z możliwością konfiguracji wzoru. Model udoskonalono również pod kątem zasięgu, który poprawiono o średnio 30-40 proc. w zależności od wersji. Samochód wyposażono w dwa warianty napędu – 340-konny z mniejszą pojemnością akumulatora (95 kWh) oraz 408-konny z większym akumulatorem (114 kWH), oba z napędem quattro.
Q8 e-tron jest dostępny również w wersji Sportback z takimi samymi jednostkami. Nowy model otrzymał również wariant usportowiony – SQ8 e-tron. Jego sercem napędowym są trzy silnik elektryczne o łącznej mocy 503 KM i akumulatora o pojemności 114 kWh.
Kolejnym modelem był Q4 e-tron, który zadebiutował w 2021 roku i zbudowany został na platformie MEB, zaprojektowanej z myślą o pojazdach elektrycznych. Dzięki temu auto oferuje bardzo dużą przestrzeń w środku ze względu na brak tunelu środkowego. Z przodu szczególną uwagę zwracają charakterystyczny wzór atrapy chłodnicy Audi oraz agresywnie zaprojektowane reflektory. Samochód występuje w trzech wariantach mocy oraz dwóch poziomach pojemności akumulatora – 52 kWh i 77 kWh.
Podstawowa wersja rozwija 170 KM, a pośrednia 204 KM i obie są z napędem na tylną oś. Topowa wersja rozwija 299 koni mechanicznych i napędzana jest na wszystkie koła. Dostępna jest również odmiana Sportback, która charakteryzuje się opadającą linią dachu. Oprócz tego dostępna jest w takich samych wariantach, jak model klasyczny.
Następnym modelem elektrycznym, który dołączy do gamy Audi, będzie Q6 e-tron– pierwszy samochód oparty na platformie Premium Platform Electric (PPE). Ponadto, Audi Q6 e-tron będzie również pierwszym modelem wyposażonym w całkowicie nową architekturę elektroniczną, która przenosi cyfrowe wrażenia na nowy poziom. Przykładem jej możliwości jest m.in. asystent głosowy, który stale uczy się na podstawie zachowania użytkownika, tak by zaoferować mu najlepsze możliwe wsparcie.