Audi Q7 po raz kolejny unowocześniło swojego flagowego rodzinnego SUV-a, wzbogacając go o jeszcze bardziej wyrazisty design i kolejne zaawansowane technologie. Odświeżony wygląd zewnętrzny z nowymi sekcjami przednią i tylną podkreśla mocny charakter modelu, który oferuje pierwszorzędną wszechstronność oraz obszerną przestrzeń nawet dla siedmiu osób.
Po raz pierwszy w Q7 reflektory HD Matrix LED z laserowymi światłami drogowymi są wyposażone w cyfrowe oświetlenie do jazdy dziennej z możliwością wyboru sygnatury świetlnej. Ofertę oświetlenia uzupełniają cyfrowe tylne lampy OLED z czterema grafikami świateł do wyboru.
Nowe wzory obręczy, odcienie lakieru, rodzaje dekoracyjnych wstawek i fotele z kontrastowymi przeszyciami sprawiają, że najwszechstronniejszy SUV z rodziny Q oferuje jeszcze większe możliwości indywidualizacji.
Ceny nowego Audi Q7 zaczynają się od 79 300 euro.
Spis treści
Od studium do cenionego modelu seryjnego
Historia sukcesu Audi Q7 rozpoczęła się w 2003 r., kiedy na salonie motoryzacyjnym w Detroit producent przedstawił koncepcyjny samochód o nazwie Audi Pikes Peak quattro. Obecne Q7, zaprojektowane jako pojazd nadający się do poruszania się po wszystkich drogach i do użytku w umiarkowanie wymagającym terenie, zachwyca klientów na całym świecie od 18 lat i pozostaje wierne swoim zaletom w obszarach designu, technologii oraz funkcjonalności.
Pierwszy SUV marki spod znaku czterech pierścieni został zaprezentowany publiczności podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2005 r. Jego debiut zbiegł się z 25. rocznicą wprowadzenia stałego napędu na cztery koła quattro z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen (rozkład momentu obrotowego przód/tył 40:60).
Nowy „superlatyw” w segmencie SUV-ów, jak nazwali go wtedy przedstawiciele Audi, ucieleśniał pewność siebie, sportowy charakter i wszechstronność. Od chwili premiery Audi Q7 jest postrzegane jako uniwersalne auto, które łączy wysoki prestiż z szeroką gamą zastosowań.
Jego rozmiary są imponujące, a wygląd – iście książęcy: przy długości ponad 5 m, około 3-metrowym rozstawie osi, miejscu dla siedmiu osób i pojemności bagażnika do 2035 litrów pierwsza generacja Q7 natychmiast stała się okrętem flagowym w segmencie SUV-ów. W latach 2008–2012 na szczycie oferty znajdowało się Q7 V12 TDI – dzięki mocy 500 KM i momentowi obrotowemu 1000 Nm wyprzedzało wszystkich konkurentów w całym segmencie SUV-ów.
Wariant ten, produkowany w fabryce w Bratysławie, był także pierwszym Audi, które zjechało z linii produkcyjnej z ceramicznym układem hamulcowym w standardzie.
Oferowane silniki benzynowe rozwijały moc od 272 do 350 KM, natomiast jednostki wysokoprężne – do 500 KM. Od chwili rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji w 2006 r. do jej zakończenia w 2015 r. na zakup Q7 zdecydowało się ponad 550 000 klientów.
Silny, przestronny, elegancki: wygląd zewnętrzny
W 2015 r. na rynek trafiła druga generacja modelu, dostępna ze skrętną tylną osią, a w 2019 r. przeprowadzono jej pierwszą modernizację. Teraz, po drugiej kompleksowej modernizacji, debiutuje nowe Q7, które w imponującym stylu prezentuje swój solidny, elegancki design.
Największy i najwszechstronniejszy SUV w gamie marki spod znaku czterech pierścieni odzwierciedla nowoczesny język designu Audi. Dzięki jeszcze bardziej minimalistycznym formom, wygładzonym płaszczyznom i wyjątkowo dużej objętości kabiny Q7 stanowi ucieleśnienie wszechstronności w każdej sytuacji.
Zwisy i rozstaw osi demonstrują mocne proporcje, które dodatkowo podkreślają charakterystyczne odcienie nadwozia oraz wzory obręczy. Wyraźnie wyprostowana osłona chłodnicy Audi Singleframe w kształcie ośmiokąta zachwyca teraz pionowymi wstawkami. W bazowym wydaniu nadwozia mają one kształt łzy, a w linii S oraz w SQ7 TFSI – litery L.
Już na pierwszy rzut oka widać, że samochód ten jest topowym modelem Audi i zdecydowanie odróżnia się od serii modeli A. Na tym nie koniec: nowa interakcja konturów grilla i reflektorów, teraz umieszczonych wyżej, tworzy zupełnie odmienione wzornictwo przedniego pasa, która podkreśla silną prezencję najnowszego Q7. Pewny siebie wygląd akcentują nowe, wydatne wloty powietrza otoczone lakierowaną ramką, wyraźnie zintegrowane z zasadniczą architekturą pojazdu.
Audi systematycznie zredukowało elementy dekoracyjne, tak aby nadać Q7 jeszcze „czystszy” i bardziej purystyczny wygląd. Aby na pierwszy rzut oka odróżnić wersję bazową od pakietu stylistycznego nadwozia S line, części przedniego zderzaka, wykończenie drzwi i dyfuzor w wydaniu bazowym mają kontrastujący odcień, podkreślający solidny, off-roadowy wygląd.
Wszystkie silniki Audi Q7 są wyposażone w układ wydechowy z funkcjonalnymi, wizualnie atrakcyjnymi końcówkami układu wydechowego. Pakiet stylistyczny nadwozia S line, jeszcze bardziej zbliżony do SQ7 TFSI, wyróżnia się mocno zaakcentowanymi bocznymi wlotami powietrza w przednim zderzaku, które nadają autu jeszcze bardziej sportowy design.
Osłona Singleframe imponuje swoją niezależną koncepcją kolorystyczną. Opcjonalnie dostępne pakiety optyczne Czerń oraz Czerń Plus obejmują zjawiskowe akcenty wokół osłony Audi Singleframe, bocznych szyb oraz na przednich i tylnych zderzakach.
Nowo zaprojektowane reflektory HD Matrix LED ze światłami laserowymi jako dodatkową wiązką światła, a także cyfrowe światła do jazdy dziennej umieszczone w górnej poziomej krawędzi nadają Q7 jeszcze potężniejszy wyraz. W połączeniu z cyfrowymi tylnymi lampami OLED, po raz pierwszy dostępnymi dla Q7, charakter klasy premium staje się tu jeszcze wyraźniejszy.
Indywidualizacja w najlepszym wydaniu: reflektory i tylne lampy
W standardzie drogę przed Q7 oświetlają reflektory LED o wysokiej intensywności; opcjonalnie dostępne są reflektory Matrix LED oraz reflektory HD Matrix LED ze światłami laserowymi Audi.
Te ostatnie korzystają z 24 diod LED oraz diody laserowej o wysokiej mocy (zestaw na jedną lampę) i są natychmiast rozpoznawalne za sprawą wbudowanego w reflektory niebieskiego światła ambientowego, które symbolizuje precyzję techniki laserowej.
Światło lasera staje się aktywne powyżej 70 km/h i znacząco zwiększa zasięg świateł drogowych. Nowością w topowych reflektorach są cyfrowe sygnatury lamp do jazdy dziennej.
Nadają one Q7 charakterystyczny, niepowtarzalny wygląd i umożliwiają wybór jednej z czterech różnych sygnatur świetlnych (za pośrednictwem MMI). Jednak zakres nowości obejmuje nie tylko rozszerzoną gamę funkcji reflektorów.
Wyższa pozycja świateł do jazdy dziennej nadaje Q7 szerszą optykę i jeszcze większą wyrazistość. Po raz pierwszy jako wyposażenie dodatkowe Q7 oferowane są w dużej mierze cyfrowe tylne lampy OLED (OLED = organiczna dioda elektroluminescencyjna), które również oferują cztery sygnatury świetlne do wyboru.
Ponadto – podobnie jak w Audi A8, Q8 i Q5 – cyfrowe tylne lampy OLED w połączeniu z systemami wspomagającymi posiadają funkcję sygnalizacji odległości. Jak to działa? Gdy inny użytkownik ruchu zbliży się do tyłu nieruchomego Q7 na odległość poniżej 2 metrów , jednostki sterujące automatycznie aktywują wszystkie cyfrowe segmenty OLED.
Dodatkowe funkcje obejmują dynamiczne kierunkowskazy oraz różne sekwencje pożegnalne i powitalne, odpowiadające poszczególnym sygnaturom świetlnym.
Nowe dekory, odcienie i obręcze poszerzają gamę wyposażenia
W ramach najnowszej aktualizacji produktu Audi po raz kolejny udoskonaliło gamę wyposażenia Q7. Bazowy wariant standardowo ma teraz przeszycia tapicerki foteli w kontrastowym, szarym kolorze. Do wyboru jest także dziewięć okładzin ozdobnych. Nowości w ofercie wyposażenia: naturalny wiąz w kolorze srebrnym dla wariantu podstawowego, a także matowe włókno węglowe oraz matowe, szczotkowane aluminium z liniowym tłoczeniem w kolorze srebrnym dla Q7 z pakietem sportowym S line i dla SQ7 TFSI.
Dostępne są trzy nowe wykończenia, pozwalające klientom dalszą personalizację ich Q7. Aby uzyskać szczególnie sportowy sznyt, gama metalicznych lakierów obejmuje teraz odcienie złoty Sakhir, niebieski Ascari i czerwony Chili. Jednak nabywcy mogą spodziewać się kolejnych nowości nie tylko w zakresie wykończeń: w ofercie obręczy dostępnych jest pięć nowych wzorów w rozmiarach od 20 do 22 cali. Dla felg 21-calowych i większych dostępne są wykończenia w kolorze metalizowanej czerni, satynowej szarości z błyszczącymi czarnymi wstawkami lub matowej czerni o diamentowym szlifie.
W ramach aktualizacji modelu Audi poszerza także gamę oferowanych aplikacji: po raz pierwszy podróżujący mogą bezpośrednio korzystać z popularnych aplikacji zewnętrznych dostawców (np. Spotify lub Amazon Music). Regularne aktualizacje oprogramowania i stale poszerzane portfolio aplikacji pozwalają na jeszcze większą indywidualizację systemu operacyjnego – modułowego zestawu narzędzi informacyjno-rozrywkowych trzeciej generacji (MIB 3). Zakres jego funkcjonalności poszerza sklep z ofertą aplikacji specyficzną dla danego rynku.
Zmiany objęły także obszar systemów wspomagających kierowcę. W szczególności unowocześniono wyświetlacz otoczenia. Wirtualny kokpit Audi virtual cockpit prezentuje teraz między innymi ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, informuje o innych użytkownikach drogi (ciężarówki, samochody osobowe i motocykle), ostrzega o odległości, wizualizuje działanie asystenta skrzyżowań, a także może wskazywać informacje o sygnalizacji świetlnej online – to wszystko w oszałamiającej jakości Full HD.
Oprócz sklepu z aplikacjami i nowego wyświetlacza otoczenia aktualizacja produktu wzbogaca standardowe wyposażenie Q7. Seryjna specyfikacja wersji spalinowych V6 obejmuje teraz 19-calowe obręcze z lekkiego stopu, pakiet Połysk z aluminiowymi relingami dachowymi, kamerę cofania z Audi parking system plus oraz Asystenta świateł drogowych. Ponadto lista zawiera komfortowy podłokietnik z przodu, interfejs smartfona ze zintegrowanym sklepem z aplikacjami oraz Audi Phone Box.
Bezpieczne na każdej nawierzchni: zawieszenie z DNA Audi
Tylko Audi jeździ jak Audi: tak marka spod znaku czterech pierścieni podsumowuje DNA właściwości jezdnych swoich aut – a Q7 nie jest tu wyjątkiem. Jego prowadzenie definiuje pięć haseł: zrównoważone, solidne, kontrolowane, precyzyjne i niewymagające wysiłku. Kluczową rolę w uzyskaniu godnego zaufania, bezpiecznego, pewnego i komfortowego zachowania pojazdu odgrywają zawieszenie, układ kierowniczy, napęd, hamulce oraz systemy sterowania. Już standardowe wyposażenie, obejmujące zbalansowane zawieszenie ze stalowymi sprężynami, zapewnia spójne wrażenia z jazdy Q7.
Model jest też niezawodnym, bezpiecznym holownikiem – jego uciąg sięga 3,5 tony.
Na życzenie dostępne jest elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne z bezstopniowo regulowanym, adaptacyjnym tłumieniem – jako adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension lub adaptacyjne sportowe zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension sport (standardowe wyposażenie SQ7 TFSI). W zależności od preferencji kierowcy i sytuacji na drodze regulacja prześwitu odbywa się w zakresie nawet 90 milimetrów. Jednocześnie zawieszenie dba o stałą kontrolę wysokości.
Na autostradzie obniża się automatycznie nawet o 30 milimetrów, w zależności od aktualnej prędkości, oraz o 15 milimetrów w przypadku sportowego adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego. Podczas jazdy terenowej z niską prędkością, korzystając z funkcji „Podnieś” w Audi drive select, prześwit można zwiększyć nawet o 60 milimetrów. Ponadto wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu zapewnia opcjonalna tylna oś skrętna (standardowe wyposażenie SQ7 TFSI). Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają się do pięciu stopni w kierunku przeciwnym do przednich.
Zmniejsza to średnicę zawracania nawet o jeden metr i ułatwia manewrowanie. Równocześnie kierowca odczuwa większe komfort i stabilność przy wyższych prędkościach, gdy tylne koła skręcają się w tym samym kierunku co przednie. Jako opcja dla odmian V6 TFSI i TDI dostępny jest również pakiet dynamicznej jazdy Advanced z elektromechaniczną aktywną stabilizacją przechyłów i tylną osią skrętną. Aby dodatkowo poprawić prowadzenie Q7 w codziennych sytuacjach, takich jak manewrowanie na parkingach czy w garażach, układ kierowniczy został zoptymalizowany pod kątem bardziej intuicyjnego działania.
Kolejną przydatną funkcją jest Asystent zdalnego parkowania plus, który wykorzystuje kamerę w połączeniu z czujnikami radarowymi i ultradźwiękowymi, ułatwiając manewrowanie Audi Q7 w ciasnych przestrzeniach parkingowych. Klienci mogą kontrolować manewr parkowania za pomocą aplikacji myAudi na swoim smartfonie. Kiedy będą gotowi do opuszczenia miejsca parkingowego, mogą uruchomić silnik w aplikacji myAudi. Następne samochód realizuje manewr, tak aby umożliwić im wygodne wsiadanie.
Efektywne i mocne: układy napędowe
Gamę nowego Q7 otwiera wariant 45 TDI quattro (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 7,8–8,4 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 204–220 g/km) – trzylitrowy silnik wysokoprężny o mocy 170 kW (231 KM), zapewniający imponujący maksymalny moment obrotowy 500 Nm, który rozciąga się w zakresie od 1500 do 3000 obr./min. Audi Q7 45 TDI quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 s. Jego prędkość maksymalna wynosi 226 km/h.
Wyżej plasuje się 50 TDI quattro (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 7,8–8,4 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 204–220 g/km), mocniejsza wersja o mocy 210 kW (286 KM) i momencie obrotowym 600 Nm. Ten duży SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s i osiąga prędkość maksymalną 241 km/h (150 mil/h). Audi Q7 55 TFSI (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 10,1–11,0 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 229–251 g/km) jest wyposażone w sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej trzech litrów, zasilany bezpośrednim wtryskiem paliwa, który zapewnia moc 250 kW (340 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm, dostępny w szerokim zakresie obrotów od 1370 do 4500 obr/min.
Z tym turbodoładowanym silnikiem benzynowym Audi Q7 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h.
Wersje V6 mogą ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony, co pozwala na holowanie przyczep kempingowych, przyczep dla koni i tym podobnych. Wszystkie silniki współpracują z 8-biegową automatyczną przekładnią tiptronic, stałym napędem na cztery koła quattro oraz układem miękkiej hybrydy, który w codziennej eksploatacji może obniżyć zużycie paliwa nawet o 0,5 litra na 100 kilometrów.
Jego kluczowymi podzespołami są akumulator litowo-jonowy i rozrusznik zespolony z alternatorem (BAS), dostarczający energię do głównej instalacji elektrycznej 48 V. Jeśli kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w zakresie prędkości od 55 do 160 km/h, Q7 nawet przez 40 sekund może poruszać się z wyłączonym silnikiem. Później BAS szybko i płynnie uruchamia sześciocylindrową jednostkę. Zakres działania funkcji Start-Stop zaczyna się poniżej 22 km/h.
Dominujące w każdej sytuacji: Audi SQ7 z benzynowym silnikiem V8 TFSI
Sportowy charakter jest głęboko zakorzeniony w genach nowego SQ7 TFSI, które zachwyca przeprojektowanym przednim spojlerem i ekspresyjnym tylnym dyfuzorem. Osłona Singleframe wyróżnia się tu pionowymi wstawkami w kształcie litery L o sportowej kolorystyce. Większe wloty powietrza na całej powierzchni mają wypełnienie o strukturze plastra miodu.
Co charakterystyczne, Audi zdecydowało się na sportowe aluminiowe wykończenie obudów lusterek zewnętrznych, wstawek osłony Singleframe oraz krawędzi bocznych wlotów powietrza. Ten sam motyw towarzyszy bocznej wstawce. Dla SQ7 TFSI można także zamówić pakiety optyczne Czerń oraz Czerń plus.
W ramach modernizacji produktu SQ7 TFSI (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 12,0–12,7 l/100 km, emisje CO2 w cyklu mieszanym: 272–290 g/km) korzysta teraz z uznanej jednostki 4.0 TFSI o mocy 373 kW (507 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 770 Nm, połączonej z błyskawicznie pracującą ośmiobiegową przekładnią tiptronic oraz stałym napędem na wszystkie koła quattro.
Z tym silnikiem SQ7 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy, a elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Kolejność zapłonu 1-3-7-2-6-5-4-8 sprawia, że jednostka 4.0 TFSI zapewnia charakterystyczny, sportowy i emocjonujący dźwięk.
Przy małych i średnich obciążeniach – od 160 do 250 Nm – i prędkościach obrotowych silnika od 950 do 2500 obr./min, przy maksymalnym wymaganym momencie obrotowym 145 Nm i na wyższych biegach, system odłączania cylindrów dezaktywuje cylindry nr 2, 3, 5 i 8. Czyni to poprzez wyłączenie wtrysku i zapłonu oraz zamknięcie zaworów dolotowych i wydechowych.
Proces przełączania trwa zaledwie milisekundy i pozostaje praktycznie niezauważony dla kierowcy. W trybie czterocylindrowym punkty pracy aktywnych cylindrów przesuwają się w kierunku większego obciążenia, co zwiększa sprawność cieplną, podczas gdy wyłączone cylindry działają zasadniczo bez strat, niczym sprężyny gazowe. Gdy tylko kierowca naciśnie pedał przyspieszenia, wyłączone cylindry są natychmiast reaktywowane.
W celu uzyskania sportowego brzmienia w dwóch zewnętrznych rurach wydechowych umieszczono zawór wydechowy, który moduluje dźwięk w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika.
Aby zapewnić optymalne wrażenia z jazdy, samochód wymaga nie tylko najwyższej klasy silników, ale także znakomitych komponentów zawieszenia. Dzięki opcjonalnemu pakietowi dynamicznej jazdy Advanced klienci mają do dyspozycji również sportowy mechanizm różnicowy. Wykorzystuje on dwa sprzęgła wielotarczowe do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami i podczas szybkiej jazdy zapewnia większą dawkę siły napędowej kołu znajdującemu się na zewnątrz zakrętu – dysponującemu lepszą przyczepnością.
Rozwiązanie to, znane jako wektorowanie momentu obrotowego, sprawia, że prowadzenie staje się jeszcze precyzyjniejsze. W trakcie skręcania lub przyspieszania na łuku duży sportowy SUV dosłownie wpisuje się w zakręt, minimalizując tendencję do podsterowności. Drugim elementem pakietu jest elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS). W tym przypadku obie osie są wyposażone w kompaktowy silnik elektryczny połączony z przekładnią.
Dzieli on stabilizator na dwie połowy. Podczas podróżowania na wprost pozwala to pracować im niezależnie od siebie, co ogranicza ruchy nadwozia na nierównościach. Natomiast w trakcie sportowej jazdy silnik elektryczny powoduje, że obie połówki obracają się w przeciwnych kierunkach, łącząc się ze sobą. Oznacza to, że samochód w znacznie mniejszym stopniu pochyla się na łukach, a reakcje układu kierowniczego stają się jeszcze precyzyjniejsze.
Do zasilania układu eAWS służy superkondensator 48 V – kompaktowy, lekki moduł magazynowania energii, który może pobrać i uwolnić duży prąd w bardzo krótkim czasie. Zasila on dwa silniki elektryczne o maksymalnej mocy 1,5 kW każdy.