Wraz z BMW i Vision AMBY, pierwszym szybkim rowerem elektrycznym (S-pedelec) do miasta, BMW Group prezentuje wizjonerskie jednośladowe rozwiązanie dla miejskiej mobilności jutra. Zewnętrznie BMW i Vision AMBY przypomina rower elektryczny, ale oferuje znacznie więcej możliwości. Jest to jeden z pięciu różnych pojazdów koncepcyjnych, którymi BMW Group prezentuje na targach IAA Mobility swoją wizję indywidualnej mobilności w mieście i okolicach. Pod wspólną ideą mobilności elektrycznej, cyfrowości i zrównoważonego rozwoju tych pięć pionierskich koncepcji zapewnia wszechstronną i zrównoważoną mobilność na dwóch i czterech kołach, która kompleksowo zaspokaja najróżniejsze potrzeby w zakresie mobilności.
Spis treści
BMW i Vision AMBY oraz BMW Motorrad Vision AMBY
AMBY to akronim od „Adaptive Mobility” (Adaptacyjna mobilność). Obydwa pojazdy koncepcyjne, BMW i Vision AMBY oraz BMW Motorrad Vision AMBY, w różnych aspektach interpretują podstawową ideę adaptacyjnej mobilności miejskiej na dwóch kołach. Oba pojazdy mają napęd elektryczny z trzema poziomami prędkości dla różnych typów dróg. Napęd umożliwia jazdę z prędkością do 25 km/h po ścieżkach rowerowych, do 45 km/h po ulicach
w miastach i do 60 km/h na drogach pozamiejskich, wielopasmowych i szybkiego ruchu. Przy wyższych prędkościach wymagana jest jednak tablica rejestracyjna, ubezpieczenie OC oraz odpowiednie prawo jazdy. Podczas gdy BMW i Vision AMBY, szybki rower elektryczny (S-Pedelec), wymaga ciągłego pedałowania, aby korzystać ze wspomagania napędu elektrycznego, BMW Motorrad Vision AMBY przyspiesza za pomocą manetki i ma typowe dla motocykla podnóżki zamiast pedałów.
Tryby jazdy dostępne dla kierowcy są zapisywane w aplikacji na smartfonie połączonym z danym pojazdem „AMBY”. Możliwy jest też ręczny wybór trybu, jak również automatyczne rozpoznawanie lokalizacji i typu drogi za pomocą geofencingu i wynikające z tego automatyczne dostosowywanie prędkości maksymalnej. Ponieważ nie istnieją jeszcze ramy prawne dla takiego pojazdu z modułową koncepcją prędkości, modele studyjne „AMBY” mają być impulsem dla ustanowienia odpowiednich przepisów promujących takie rozwiązania. BMW Group pokazuje w ten sposób, że w przyszłości nadal chce stanowić część oferty mobilności w dużych miastach, nawet jeśli będzie tam coraz mniej miejsca na samochody.
Poza wszelką kategorią
Pozornie stałe kategorie wszędzie się rozszerzają – i bardzo dobrze! W przyszłości klasyfikacje takie jak „samochód”, „rower” czy „motocykl” nie powinny determinować tego, co myślimy, tworzymy i oferujemy. Ta zmiana paradygmat daje nam raczej możliwość dostosowania produktów do stylu życia ludzi. Tak jak w przypadku szybkiego roweru elektrycznego BMW i Vision AMBY. Plasuje się on gdzieś pomiędzy rowerem a lekkim motocyklem, więc nasi klienci mogą sami decydować, z których dróg i ścieżek w aglomeracji chcą korzystać. Mają zapewnioną największą możliwą elastyczność, jednocześnie pedałując i dbając o kondycję. Dzięki różnym trybom i sprytnemu wyborowi trasy w mieście nie będzie chyba szybszych opcji — wyjaśnia Werner Haumayr, szef koncepcji designu BMW Group. BMW Group postrzega BMW i Vision AMBY jako atrakcyjny środek transportu w dużych miastach w przyszłości. BMW i Vision AMBY oferuje wszechstronne możliwości zastosowania jako drugi pojazd w rodzinie albo jako wstęp do świata zelektryfikowanych jednośladowych napędzanych pedałami. Sprytne rozwiązanie z trzema trybami jazdy znacznie rozszerza zakres działania konwencjonalnego roweru elektrycznego.
Stylistyka: więcej niż rower elektryczny
Stylistyka BMW i Vision AMBY charakteryzuje się wizualną lekkością i mocnym, atletycznym charakterem. Jednocześnie każdy szczegół pokazuje, że potrafi on więcej niż zwykły rower elektryczny. Już sama rama jest bardziej masywna,
wszystko wydaje się mocniejsze i bardziej stabilne. Nowoczesna geometria tworzy wrażenie połączenia roweru szosowego i sportowego e-bike’a. Górna rura ramy jest wykonana z czterech profili aluminiowych i ma wyrazisty, nowoczesny wygląd. Jej lekko unoszący się do przodu kształt podkreśla dynamiczną sylwetkę.
Przestrzeń między profilami oferuje również miejsce na plecak lub torbę na laptopa. Tuż przed kierownicą znajduje się miejsce na smartfona, które utrzymuje urządzenie w sposób wyraźnie widoczny i bezpieczny dzięki magnesowi.
Akumulator umieszczony jest w obrębie ramy. Pojemność 2000 Wh zapewnia, w zależności od trybu jazdy, zasięg do 300 km. Dzięki technologii szybkiego ładowania można go naładować już w trzy godziny. W obszarze pedałów, utrzymanych również w kolorze czarnym, znajduje się jednostka napędowa, która jednak działa tylko podczas pedałowania. Niewymagający konserwacji pasek zębaty odpowiada za przeniesienie napędu, a przekładnia jest zintegrowana z silnikiem. Wysokiej jakości jednostronny wahacz znany do tej pory tylko z BMW Motorrad łączy tylne koło z ramą. Skok amortyzacji z przodu i z tyłu wynoszący 120 mm jest idealny do wszystkich zastosowań w mieście i wokół niego do prędkości 60 km/h. Większe i szersze niż zwykle opony na obręczach o średnicy 27,5 cala zapewniają maksymalny komfort i bezpieczeństwo nawet przy większych prędkościach.
Doskonale zintegrowane detale i łatwy transport
Wykonanie mostka jako części ramy daje bardzo techniczny i szlachetny wygląd. Lampka jest zintegrowana z szeroką kierownicą i ma postać wąskiego, poziomego paska diodowego, co podkreśla nowoczesny, techniczny wygląd tej części ramy. W pełni zintegrowane hamulce i wewnętrznie poprowadzone przewody uzupełniają charakterystyczną konstrukcję kierownicy. Tylna lampka to pionowy element diodowy osadzony w sztycy podsiodłowej. Pod spodem znajduje się wyświetlacz typu e-ink, który informuje o używanym trybie jazdy.
Dla ułatwienia transportu tylne koło można łatwo poluzować za pomocą centralnej śruby i zdjąć. Przednie koło w widelcu można również klasycznie odkręcić za pomocą śruby. Daje to kompaktowe wymiary, a akumulator można wyjąć i schować oddzielnie, co pozwala zmniejszyć masę bagażu.
Kurs na zrównoważony rozwój
Już sama koncepcja jednośladu napędzanego pedałami jako środka transportu w aglomeracjach miejskich niesie wiele korzyści w zakresie zerowej emisji, zagospodarowania przestrzeni ruchu i wydajności energetycznej. Ponadto jednoślad BMW i Vision AMBY jest częścią komunikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym związanej z samochodem BMW i Vision Circular, który również miał swoją premierę na targach IAA 2021 Mobility. Wyraźnie widać, że rama wykonana jest z tego samego anodyzowanego aluminium wtórnego, co karoseria BMW i Vision Circular. Ponadto części kierownicy i osłona akumulatora wykonane są z „Floating Grey Polymere”, tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu, które jest również wykorzystywane w zderzakach samochodu koncepcyjnego. Po zakończeniu cyklu życia produktu materiały te można łatwiej ponownie włączyć do obiegu materiałowego BMW Group. Jako płyn hamulcowy stosowany jest olej otrzymywany z rzepaku. BMW Group zadbała też o to, aby komponenty BMW i Vision AMBY były produkowane lokalnie w Niemczech i pokonywały jak najkrótszą drogę w łańcuchu dostaw.
Więcej szczegółów na temat kwestii zrównoważonego rozwoju związanych z pojazdami koncepcyjnymi BMW Group na IAA Mobility 2021 można znaleźć na stronie BMW Circular Lab pod adresem https://bmw.com, w BMW Circular Hub na Max-Joseph-Platz w centrum Monachium oraz w informacjach związanych z BMW i Vision Circular.
Smartfon jako cyfrowy kluczyk
Za pomocą specjalnie opracowanej aplikacji użytkownik może aktywować BMW i Vision AMBY do jazdy, wczytywać zapisane kategorie prawa jazdy oraz na żądanie skorzystać z odpowiedniego, niezbędnego ubezpieczenia. W ten sposób aplikacja przejmuje funkcję klasycznego kluczyka i wykorzystuje możliwości identyfikacji w smartfonie, takie jak Face ID, w taki sam sposób jak funkcja „Digital Key”, dzięki której BMW Group jako pierwszy producent samochodów umożliwia przekształcenie każdego kompatybilnego iPhone’a w cyfrowy kluczyk samochodowy, za pomocą którego można wygodnie i bezpiecznie odblokowywać, blokować i oczywiście uruchamiać swoje BMW.
Ponadto, podobnie jak w aplikacji BMW, dostępne są jeszcze inne funkcje podstawowe (np. podgląd aktualnego i planowanego stanu naładowania). Elektrycznie regulowana sztyca jest biometrycznie optymalizowana w celu dopasowania do profilu zapisanego w aplikacji i odpowiednio dostosowywana przed jazdą na podstawie wcześniej wprowadzonych danych, takich jak wzrost i przekrok. Dzięki aktualizacjom over-the-air klienci mogą w każdej chwili skorzystać z dalszego rozwoju i dostosowania oprogramowania. Smartfon widoczny w pojeździe koncepcyjnym ładuje się indukcyjnie w uchwycie magnetycznym w dolnym polu widzenia. Ponadto, dzięki zintegrowanym opcjom łączności, jako funkcja podstawowa oferowana jest również programowalna ochrona antykradzieżowa i dowolnie programowalny immobilizer. Za pomocą jednego kliknięcia na smartfonie można też skorzystać z funkcji wyszukiwania: „Gdzie jest moje BMW i Vision AMBY?”.
Geofencing jako kluczowa technologia
Zamiast samodzielnie wybierać tryb jazdy, technologia geofencing w połączeniu ze szczegółowym serwisem mapowym HERE może stworzyć odpowiednie parametry do automatycznego dopasowania trybu prędkości jazdy (25/45/60 km/h) i odpowiedniego świadczenia ubezpieczeniowego. Dzięki technologii geofencingu pojazd rozpoznawałby rodzaj drogi i automatycznie dostosowywał maksymalną dozwoloną prędkość. Dzięki temu BMW i Vision AMBY może
przekształcić się z roweru elektrycznego w szybki rower elektryczny (S-Pedelec) lub nawet w pojazd zbliżony do motocykla. Aby umożliwić maksymalną swobodę w korzystaniu z dróg, zintegrowano oczywiście ręczne sterowanie trybami pracy. Ale zawsze z inteligentnym zabezpieczeniem zasad ruchu drogowego i bezpieczeństwa. Funkcję tablicy rejestracyjnej pełni specjalny wyświetlacz w technologii e-ink.
Ponadto w BMW i Vision AMBY możliwe są jeszcze inne funkcje: zoptymalizowany dla rowerów system ABS mógłby zwiększyć bezpieczeństwo, podobnie jak automatyczne światła drogowe lub asystent świateł hamowania czy światła dzienne. Możliwe mogłoby być również zastosowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach jak w motocyklach BMW Group. Radar odległościowy o zasięgu do 140 metrów ostrzega optycznie i akustycznie przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu i uzupełnia możliwe funkcje bezpieczeństwa.
Osiągi BMW i Vision AMBY
- Akumulator: 2000 Wh
- Czas ładowania: 3 h (szybkie ładowanie)
- Vmod1: do 25 km/h
- Vmod2: do 45 km/h
- Vmodmaks: do 60 km/h
- Zasięg:
300+ km (do 25 km/h Vmaks)
180 km (do 45 km/h Vmaks)
75 km (do 60 km/h Vmaks)
- Rozstaw osi: 1160 mm (przy rozmiarze ramy M/L)
- Skok amortyzacji: 120 mm z przodu i z tyłu
- Masa: ok. 30 kg